انتخاب مجدد حلبوسی به ریاست مجلس عراق

محمد الحلبوسی، رئیس منتخب پارلمان جدید عراق، دوشنبه 10 ژانویه گفت، پارلمان جديد مسئولیت بزرگی برای بازگرداندن اعتماد مردم به روند سیاسی و عدم تکرار اشتباهات گذشته دارد.

الحلبوسی پس از اینکه از سوی بزرگترین فراکسیون متشکل از صدری‌ها، کردها و سنی‌ها انتخاب شد، اکنون به‌عنوان رئیس پارلمان عراق باب نامزدی برای پست ریاست جمهوری را باز مى‌كند.

روز گذشته پارلمان جدید عراق در اولین جلسه خود با رای اکثریت نمایندگان، الحلبوسی را به ریاست پارلمان جدید انتخاب کرد.

جلسه پارلمان جدید با حضور 228 نماینده تشکیل شد و از میان دو رقیب الحلبوسی و المشهدان براى رياست پارلمان، محمد الحلبوسی را برای دومین دوره پیاپی انتخاب شد.

فراکسیون صدری‌ها و متحدان کرد و سنی آن موفق شدند با رای دادن به کاندیدای مورد نظر خود برای ریاست پارلمان، فصل اول تشکیل دولت را به پایان برسانند و خود را برای صحنه دوم که باز کردن باب نامزدی ریاست‌جمهوری از سوی رئیس پارلمان باشد، آماده کنند.

فراکسیون صدرها قرار است به زودی نامزد خود را برای تصدی پست نخست‌وزیری معرفی کند. نخست‌وزیری که از نظر صدری‌ها وظیفه تشکیل دولت «اکثریت ملی» را بر عهده خواهد گرفت.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدری‌ها پس از موفقیت در انتخاب رئیس پارلمان در توئیتی اعلام کرد، انتخاب رئیس پارلمان و دو معاون او گامی مهم به سوی تشکیل دولت اکثریت ملی است.

او گفت که این اولین گام برای ساختن عراقی آزاد و مستقل بدون وابستگی به خارج و بدون فرقه گرایی، فساد خواهد بود.

صدر همچنین از همه جناح‌های سیاسی خواست که «مسئولیت پذیر» باشند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کردستان عراق نیز تشکیل اولین جلسه پارلمان و انتخاب رئیس پارلمان و دو معاون او را گام‌های مهمی برای روند سیاسی این کشور دانست.

بارزانی افزود که این دو گام آغاز خوبی برای اصلاح روند سیاسی و تحکیم دموکراسی و مشارکت در عراق است.

گروهای نزدیک به جمهوری اسلامی: جلسه امروز «غیرقانونی» بود
حاکم الزاملی از جریان صدر به عنوان معاون اول رئیس مجلس انتخاب شد. بە احتمال زیاد شاخوان مصطفی از حزب دموکرات کردستان هم طبق توافق صورت گرفتە بین احزاب به عنوان معاون دوم رئیس مجلس عراق انتخاب شود.

محمود مشهدانی، رئیس موقت مجلس، پس از وخیم شدن حالش مجبور شد ساختمان مجلس را ترک کند. پس از مشهدانی، خالد دراجی مسن‌ترین نمایندە مجلس ریاست جلسە را به صورت موقت بر عهدە گرفت.

محمود مشهدانی پس از عیادت قیس خزعلی دبیرکل عصائب اهل حق، هادی عامری رئیس ائتلاف فتح، و نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق، از او در بیمارستان، اعلام کرد کە جلسە امروز مجلس «غیرقانونی» بودە، چرا که او پس از وخیم شدن حالش جلسە را بە حالت تعلیق در آوردە بود.

«چارچوب هماهنگی» متشکل از گروەهای نزدیک بە ایران هم کە قیس خزعلی، هادی عامری، و نوری المالکی بخشی از آن هستند در روند انتخاب رئیس مجلس و معاونانش شرکت نکرند و می‌گویند کل فرایند را قبول ندارند و در دادگاە عراق اقامە دعوی می‌کنند. نمایندگان اتحادیە مهینی کردستان هم در روند انتخاب رئیس مجلس و نمایندگانش شرکت نکردند.