عمار الحکیم: حمله به دفاتر احزاب نشانگر توطئه برای ایجاد بی‌ثباتی در عراق است

مقر حزب «تقدم» به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق هدف حمله قرار گرفت.عمار الحکیم، رهبر جریان الحکمه عراق، تاکید کرد که هدف قراردادن مقر احزاب و نیروهای سیاسی حاکی از وجود یک «برنامه مشکوک» برای بی‌ثبات کردن و تهدید امنیت کشور است.

الحکیم جمعه 14 ژانویه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «ما این رفتارها را به‌شدت محکوم و تقبیح کرده و بر لزوم پاسخگویی دست‌اندرکاران و حامیان آنها تاکید می‌کنیم.»

خبرنگار «العربیه» جمعه 14 ژانویه گزارش داد که مقر حزب «تقدم» به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق که اخیرا برای دومین دوره به عنوان رئیس مجلس عراق انتخاب شد، هدف حمله قرار گرفت.

خبرنگار العربیه با اشاره به این که نیروهای امنیتی مقر این حزب را محاصره کردند و فورا تحقیقات آغاز شد، افزود: حمله به مقر حزب «تقدم» در الاعظمیه بغداد توسط دو مهاجم با بسته‌های انفجاری انجام شد.

حزب «تقدم» در بیانیه‌ای با محکومیت حمله به مقر خود در الاعظمیه توسط گروهی «قانون‌شکن»، افزود که «این اقدام تروریستی، همزمان با دستاوردهایی است که ما در همکاری با شرکای سیاسی خود در کشور به دست آورده‌ایم.»

در ادامه بیانیه آمده است: «این تعرض پلید، صرفا پایبندی ما را به مواضعمان در تاکید بر وحدت و ثبات عراق افزایش می‌دهد.»

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق، پیش از این حادثه، منطقه سبز بغداد شامگاه پنجشنبه 13 ژانویه هدف حمله راکتی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد با 3 راکت که از منطقه الدوره پرتاب شده بود هدف قرار گرفت که سامانه پدافندی «سیرام» متعلق به این سفارتخانه دو راکت را سرنگون کرد و در نتیجه سقوط راکت سوم در مجتمع القادسیه، یک زن و کودک مجروح شدند.

سفارت ایالات متحده آمریکا در بغداد در واکنش به این حمله راکتی گفت، این حمله نه‌ تنها علیه یک مقر دیپلماتیک بلکه حاکمیت عراق را هدف قرار داد و در راستای اقدامات گروه‌هایی است که برای تضعیف امنیت عراق و حاکمیت آن تلاش می‌کنند.

از سویی یک مقام وزارت دفاع آمریکا به «العربیه» گفت که واشینگتن پیام‌هایی را به ایران درباره حمله به سفارت آمریکا در بغداد ارسال کرده است.

نمایندگی سازمان ملل در بغداد هم حمله به سفارتخانه‌ها در عراق را تلاش در جهت برهم زدن ثبات این کشور عنوان کرد.

برهم صالح، رئيس جمهوری عراق نیز حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک در کشورش را «اقدام تروریستی جنایتکارانه» جهت ضربه زدن به منافع عراق و خدشه‌دار کردن اعتبار این کشور توصیف کرد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدری‌ هم گفت، صدای خشونت‌‌‌هایی که منافع کشور و مردم عراق را در معرض خطر قرار می‌دهد، باید خاموش شود.

همزمان قیس الخزعلی، رهبر شبه‌نظامیان عصائب اهل حق وابسته به ایران، در موضعی متفاوت با مواضع پیشین خود، حمله به سفارت آمریکا را اقدامی برای برهم زدن امور توصیف کرد و هرگونه ارتباط شبه‌نظامیان عراقی با این حمله را انکار کرد.