رئیس گروه دوستی ایران و چین: توافق تهران و پکن موجب کوتاه آمدن آمریکا در مذاکرات خواهد شد

احمد امیرآبادی فراهانی رئیس گروه دوستی ایران و چین مدعی شد که آمریکا به دنبال ضربه زدن به اقتصاد ایران و چین است و توافق اخیر تهران و پکن موجب کوتاه آمدن در مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام خواهد شد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین گفت: «تقویت ارتباط با شرق موجب می شود که آمریکا و غرب احساس خطر کنند و این احساس خطر موجب کوتاه آمدن در مذاکرات خواهد شد. در واقع ضرب الاجلی برای غرب در مذاکرات با ایران است تا هر چه زودتر تکلیف لغو تحریم ها را روشن شود.»

امیرآبادی با حمله به دولت پیشین روحانی که از نظر او به سمت توسعه روابط با آمریکا و غرب مایل بود، گفت: «آمال و آرزوی دولت غرب‌گرا ارتباط با آمریکا بود، در حالی که غرب و آمریکا با اصل انقلاب اسلامی مشکل دارند و در طول ۴۰ سال گذشته به دنبال سنگ اندازی در توسعه روابط ایران با کشورهای جهان بوده اند.»

وی اضافه کرد: «دولت یازدهم و دوازدهم به صورت افراطی به دنبال ارتباط با غرب بودند، اروپادر طول ۸ سال گذشته نه تنها به ایران کمک نکرد و بلکه تحریم‌ها را گسترش داد و با آمریکا همراهی کرد و پس از خروج ترامپ از برجام هم اروپا سکوت کرده و حتی در مواردی با آمریکا همراه شد.»

امیرآبادی توافق ۲۵ ساله ایران و چین را «عامل هماهنگی منطقه‌ای در قاره آسیا» خواند و مدعی شد: «این توافق اقدامی مهم است که موجب سرمایه گذاری چین در ایران وگسترش ارتباطات منطقه‌ای خواهد شد.»

رئیس گروه دوستی ایران و چین با بیان اینکه «نگاه به شرق می‌تواند بخش مهمی از مشکلات اقتصادی ایران را حل کند»، اظهارداشت: «استراتژی دولت سیزدهم استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه و همسایه است، عضویت ایران در شانگهای موجب تعمیق روابط ایران، عراق، ترکمنستان و پاکستان است. علاوه بر این مذاکرات با عربستان در جریان است. ارتباط با قطر و عمان نیز در حال گسترش است.»

وزرای خارجه ایران و چین روز جمعه از آغاز اجرای توافق جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور خبر دادند که پیشتر با واکنش‌هایی در داخل و خارج ایران مواجه شده بود. کارشناسان اقتصادی درباره میزان اهمیت این توافق ابراز تردید می‌کنند.

ایران و چین این توافق را سال گذشته میلادی به امضا رساندند اما جزئیات کمی از این توافق به صورت رسمی منتشر شد. بر أساس گزارش‌ها، این توافق در حوزه‌های مختلفی مانند انرژی، امنیت، زیرساخت‌ها و ارتباطات است.

همزمان با سفر امیرعبداللهیان به چین وانگ یی وزیر امور خارجه این کشور، ضمن حمایت از تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، آمریکا را مسئول اصلی مشکلات فعلی با ایران دانست و بار دیگر مخالفت خود را با تحریم‌ها علیه تهران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین به طور رسمی واردات نفت از ایران را متوقف کرده اما تحلیلگران نفتی می گویند که چین نفت ایران را از طریق کشورهای دیگر وارد می کند.