طالبان برای به رسمیت شناخته شدن حکومت خویش از چین کمک خواستند

وانگ یو، سفیر چین در کابل

سراج الدین حقانی، یکی از شخصیت‌های مقتدر گروه طالبان و وزیر کشور حکومت فعلی افغانستان، در دیدار با سفیر چین در کابل، از پکن خواسته است تا در امر به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان همکاری نماید.

روز شنبه ۲۵ جدی (دی) سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله (کشور) طالبان با وانگ یو، سفیر چین در کابل دیدار کرد.

در این دیدار سراج الدین حقانی از کمک های بشردوستانه چین به افغانستان تشکر کرده و خواهان ادامه همکاری‌های پکن شده است.

حقانی به سفیر گفت: “کشور چین با‌ دولت افغانستان در به رسمیت شناخته شدن همکاری‌ نماید. امارت اسلامی به تعهدات خود با جهان و کشورهای همسایه پایبند است و از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نمی‌شود”.

وانگ یو، سفیر چین نیز بر ادامه کمک های بشر دوستانه کشورش، از طریق طالبان برای مردم افغانستان اطمینان داده است.

سفیر چین می افزاید: “چین همه کمک‌های بشردوستانه خود را از طریق دولت افغانستان به افغان‌ها می‌رساند و افغانها حق دارند نظام استوار به ارزش‌های دینی و فرهنگی شان‌ داشته باشند”.

او تاکید کرده است که جامعه جهانی نباید افکار بیگانه را بر مردم افغانستان تحمیل نماید، بلکه بگذارند افغان ها به خواست و میل خودشان حکومت بسازند.

سفیر چین همچنان بیان کرده است که کشورش هیچگاه در امور داخلی افغانستان مداخله نمیکند و با ارج‌گذاری به ارزش‌های دینی و فرهنگی افغان‌ها با دولت افغانستان همکاری می‌نماید.

وانگ یو در بخشی از سخنانش در مورد سیاست های آمریکا در قبال افغانستان گفت:”ایالات متحده امریکا‌ نباید با تحریم‌های اقتصادی در پی انتقام‌گیری‌ از افغان‌ها باشد و نباید از‌ دولت همه‌شمول، حقوق‌ بشر، حقوق زن و آزادی بیان به عنوان ابزار استفاده کرده و مردم افغانستان را تحت فشار قرار دهد”.

با خروج نیروهای ناتو از افغانستان، چین روابط تازه‌ای را با افغانستان و حکومت طالبان شکل داده است و از این طریق در تلاش افزایش قدرت خویش در منطقه است.

چین در حال حاضر یکی از حامیان طالبان به شمار میرود و بعد از خروج نیروهای ناتو حدود ۳٠ میلیون دلار به افغانستان از طریق طالبان کمک کرده است.

کشور چین تمام کمک های بشردوستانه خویش را به حکومت طالبان سپرده و از طالبان خواسته است که به مردم افغانستان توزیع نمایند. از میان کمک‌های کشور چین یک میلیون دلار پول نقد و باقی موادغذایی، دارو و مواد طبی و پوشاک بوده است.