بریتانیا، فرانسه و آلمان: زمان برای احیای برجام اندک است ، ایران به سرعت از فرصت معافیت‌های تحریمی آمریکا استفاده کند

بریتانیا، فرانسه و آلمان با اشاره به معافیت‌های اخیر در ارتباط با تحریم هسته‌ای ایران، نسبت به محدود بودن فرصت مذاکرات وین هشدار داده و از جمهوری اسلامی خواستند به سرعت از وضعیت کنونی استفاده کند.

سه کشور اروپایی در بیانیه مشترک خود خاطرنشان کردند که معافیت‌های تحریمی اخیر «باید روند بحث‌های فنی در حمایت از گفت‌وگوهای وین برای بازگشت به برجام را تسهیل کند.»

این بیانیه افزود: «از ایران می‌خواهیم از این فرصت به سرعت استفاده کند ، زیرا زمانبندی معافیت‌ها بر نظر مشترک ما و آمریکا تاکید دارد: ما برای رساندن مذاکرات برجام به نتیجه موفق زمان بسیار کمی داریم.»

از سوی دیگر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تماسی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران وزارت خارجه ایران، درباره تحولات مذاکرات وین گفت‌وگو کردند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تماس با وزیر خارجه ایران را در آستانه از سرگیری مذاکرات وین در هفته آینده مهم خواند.

بورل خاطرنشان کرد: «برای پایان سریع مذاکرات و احیای برجام، به تلاش‌ها با حسن نیت از همه طرف‌ها و داشتن روحیه سازش نیاز داریم.»

طبق اعلام وزارت خارجه ایران، امیرعبداللهیان در این تماس گفت که برخی تحولات مثبت در مذاکرات احیای برجام رخ داده اما هنوز انتظارات جمهوری اسلامی را برآورده نکرده است.

از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، تصمیم آمریکا مبنی بر بازگرداندن معافیت‌های هسته‌ای را حرکت درستی ارزیابی کرد و گفت این اقدام می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای برای ورود مذاکرات به مرحله نهایی تلقی شود.

با این حال، مایکل مک‌کال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، درباره چشم‌انداز معافیت‌های تحریمی علیه ایران گفت که این معافیت‌ها نشان می‌دهد که دولت آمریکا در حال آماده شدن برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی است که بدتر از برجام اولیه‌ست.

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایران، نیز گفت: «ایران در ازای تعلیق تحریم‌ها از سوی بایدن، چیزی نمی‌هد، خامنه‌ای شاهد این ضعف است و اسرائیل بیشتر در خطر است. این [تعلیق تحریم‌ها] شبیه استیصال به‌نظر می‌رسد و آمریکایی‌ها بهای آن را پرداخت خواهند کرد.»

در همین حال، شبکه اسرائیلی کان گزارش داد که اسرائیل نگران است که توافق احتمالی هسته‌ای با ایران فقط چند ماه دستیابی جمهوری اسلامی به مقدار مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی را به تعویق بیندازد.

معافیت‌های تحریمی آمریکا در حالی اعلام می‌شود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه در مصاحبه با شبکه العربیه بار دیگر از وجود مواد هسته‌ای اعلام نشده در تاسیسات اتمی ایران ابراز نگرانی کرد.

گروسی گفت بدون تعهد ایران به پایبندی به تعهدات هسته‌ایش و همکاری دیگر طرف‌ها، توافقی در وین برای احیای برجام حاصل نخواهد شد.