تلاش رهبران گروه‌های سوری در دوحه برای متحد شدن دوباره علیه بشار اسد

رهبران گروه‌های مخالف رژیم بشار اسد در روزهای شنبه و یکشنبه در دوحه پایتخت قطر در کنفرانسی با عنوان «سوریه به کجا؟» گردهم آمدند تا از «اشتباهات» گذشته خود در مبارزات این کشور درس بگیرند و سعی کنند علیه بشار اسد که اکنون کنترل دو سوم سوریه را در دست دارد، متحد شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اپوزیسیون سیاسی در تبعید سوریه که به دلیل مبارزات داخلی و شکست‌های نظامی در میدان تضعیف شده‌اند، در بیش از ۱۰ سال جنگ نتوانسته صفوف خود را برای ارائه جایگزینی معتبر برای قدرت در دمشق متحد کند.

از آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، گروه‌های مختلف سوری در تبعید مورد حمایت قدرت‌های خارجی قرار گرفته‌اند، اما با گذشت زمان، آنها متهم به جدا شدن از واقعیت و عدم نمایندگی شبه‌نظامیانی شده‌اند که در این سال‌ها با ارتش سوریه می‌جنگیدند.

سالم المسلط، رئیس “ائتلاف ملی نیروهای انقلاب و مخالف سوریه” در اولین روز این گردهمایی، در روز شنبه گفت که “ارسال یک پیام به همه مردم سوریه برای شنیدن حرف های آنان و تدوین یک برنامه» بر این اساس را مهم می‌داند.

او استدلال کرد که یک اپوزیسیون متحد می تواند یک “پیام قوی” را به نماینده سازمان ملل در امور سوریه، ارسال کند.

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه در دسامبر گذشته گفت که امیدوار است مذاکرات “در آینده نزدیک” در ژنو بین نمایندگان دولت دمشق و نمایندگان مخالفان رژیم بشار اسد از سر گرفته شود.

آخرین دور مذاکرات میان این دو طرف که تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، در ماه اکتبر بدون پیشرفت به پایان رسید.

ریاض حجاب، نخست وزیر سابق سوریه که در سال ۲۰۱۲ از حکومت سوریه جدا شد، گفت که این نشست باید “اشتباهاتی را که ما در طول فرآیند دشوار برای به دست آوردن یک کشور دموکراتیک، آزاد و واحد مرتکب شدیم تصحیح کند.”

او مشخص نکرد که این اشتباهات چه بوده است.

بر اساس بیانیه برگزارکنندگان گردهمایی مخالفان حکومت سوریه در دوحه، فهرستی از توصیه‌ها با هدف “یکپارچگی” مخالفان در پایان این نشست به اطلاع عموم خواهد رسید.

در حالی که از سال ۲۰۱۵ حکومت سوریه با کمک روسیه و ایران توانسته کنترل بخش عمده‌ای از کشور را در دست گیرد و در جنگ با شبه‌نظامیان و جهادی‌ها دست برتر را به دست آورد، کشورهای حامی مخالفان بشار اسد از این گروه فاصله گرفته‌اند.

با وجود این که شدت درگیری‌ها در سوریه اکنون نسبت به گذشته کاهش یافته است، این کشور در رکود اقتصادی به سر می‌برد و به گفته سازمان ملل بیش از ۸۰ درصد جمعیت سوریه در فقر به سر می‌برند.

بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، این جنگ جان نزدیک به نیم میلیون نفر را گرفته و میلیون ها نفر را آواره کرده است.