سناتور تدکروز: واکنش کنگره به لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران تُند خواهد بود

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، تمدید معافیت برخی از تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران توسط دولت جو بایدن را اقدامی «غیرمعقول» و در جهت تضعیف قدرت کنگره آمریکا خواند و گفت، این اقدام دولت آمریکا با واکنش «مستمر و تُند» کنگره مواجه خواهد شد.

کروز، شنبه 5 فوریه، در رشته‌ توییتی نوشت: «دولت بایدن این تحریم‌ها را لغو می‌کند تا به آن‌ها اجازه دهد که برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهند.»

به گفته این سناتور جمهوری‌خواه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مقامات دولتی این کشور، قدرت قانونی کنگره آمریکا را نادیده می‌گیرند.

همزمان با «مرحله پایانی» مذکرات احیای توفق هسته‌ای موسوم به «برجام» در وین، دولت جو بایدن برخی از تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرد.

دولت دونالد ترامپ در می 2020، معافیت ایران از برخی تحریم‌های تصویب‌شده علیه این کشور را لغو کرده بود.

تد کروز در توییت خود تصریح کرد: «می‌باید یک‌بار برای همیشه به این معافیت‌ها پایان دهیم.»

او در ادامه با اشاره به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت: «آیت‌الله از این معافیت‌های هسته‌ای غیرنظامی برای توسعه برنامه هسته‌ای این کشور و با هدف ضربه به آمریکا و متحدانمان استفاده خواهد کرد.»

به گفته کروز، خامنه‌ای «هنگامی که شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا را سر می‌دهد» به معنای آن اعتقاد دارد.

از سوی دیگر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی گفته بود که دولت آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران کاهش نداده است.

او در ادامه افزود: «تا زمانی که تهران به تعهدات برجامی خود بازنگردد، تحریم‌ها علیه ایران کاهش نخواهد یافت.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اقدام دولت بایدن در لغو برخی از تحریم‌های هسته‌ای را، مشابه اقدام دولت ترامپ دانست.

پرایس در این زمینه تصریح کرد: «ما به شرکای بین‌المللی خود اجازه دادیم که به خطرات فزاینده ایمنی و [مرتبط با] منع گسترش سلاح هسته‌ای رسیدگی کنند.»

جزئیات معافیت ایران از تحریم‌ها
معافیت ایران از تحریم‌ها، شامل تبدیل آب سنگین رآکتور اراک، تامین اورانیوم غنی‌شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و انتقال پسماند سوخت به خارج از این کشور است.

به‌دنبال خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های شدید واشینگتن علیه تهران، مقامات ایران تصمیم گرفتند محدودیت‌های برجامی علیه برنامه هسته‌ای خود را به صورت تدریجی نقض کنند.