گزینه بایدن برای فرماندهی سنتکام: کاهش تحریم‌ها به خطر تروریسم می‌افزاید

یک ژنرال ارشد ارتش آمریکا روز سه‌شنبه، ۸ فوریه گفت کاهش تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به افزایش حمایت ایران از گروه‌های نیابتی و تروریسم در منطقه بیانجامد.

به گزارش العربیه، ژنرال مایکل کوریلا نامزد فرماندهی سنتکام، به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: «این خطر وجود دارد که ایران از کاهش تحریم‌ها استفاده کند و بخشی از این منابع مالی را برای پشتیبانی از گروه‌های نیابتی و تروریسم در منطقه به کار ببرد.»

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده کنونی سنتکام، اکنون در امارات متحده عربی است تا درباره افزایش کمک‌های ایالات‌متحده به کشورهای جنوب خلیج‌فارس گفت‌وگو کند. کمک‌‌های ارتش آمریکا پس‌ازآن افزایش می‌یابد که شبه‌نظامیان حوثی که از پشتیبانی ایران برخوردارند، چندین حمله موشکی و پهپادی به عربستان سعودی و امارات متحده انجام دادند.دوره فرماندهی مک‌کنزی در چند ماه آینده به پایان خواهد رسید.

ژنرال کوریلا در پاسخ به پرسشی درباره حوثی‌ها گفت: «ایران از حوثی‌ها پشتیبانی مالی می‌کند.»

هنگامی‌که کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا پرسید چرا حوثی‌ها حمله‌های خود به امارات متحده عربی را افزایش داده‌اند، ژنرال کوریلا گفت نظر شخصی او این است که پیشروی‌های نیروهای دولت قانونی یمن در منطقه‌ای سرشار از نفت همچون استان شبوه می‌تواند حوثی‌ها را به افزایش حمله‌ها کشانده باشد.

او در پاسخ به این پرسش که اگر او در ابوظبی مستقر باشد و موشک‌ها و پهپادها به‌سوی او شلیک شوند چه خواهد کرد گفت با سامانه دفاع موشکی پاتریوت آن‌ها را سرنگون می‌کند.

این ژنرال ارشد ارتش آمریکا افزود یکی از کارهایی که آمریکا می‌تواند در پی آن باشد توسعه سامانه دفاعی موشکی و هوایی یکپارچه در کشورهای متحد و شریک با آمریکا در این منطقه است.

لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران می‌تواند در جهت منافع تهران باشد
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی اذعان کرد که معافیت ایران از تحریم‌های هسته‌ای، در برخی از مراحل می‌تواند در جهت منافع تهران باشد.

پرایس، دوشنبه 7 فوریه، در نشست مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا ضمن تأکید بر این‌که لغو تحریم‌های هسته‌ای «به‌هیچ وجه» به ایران قدرتی نمی‌دهد گفت، هدف از این معافیت ضمانت تعهدات «عدم اشاعه هسته‌ای» و «ایمنی اتمی» است.

به گفته پرایس، محدودیت‌های عدم اشاعه هسته‌ای و ایمنی اتمی مراکز هسته‌ای ایران، در راستای منافع ملی و حیاتی آمریکا است.

به گفته او، صرف نظر از این‌که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» به نتیجه‌ای برسد یا خیر، این معافیت همسو با منافع آمریکاست.

دولت جو بایدن، روز جمعه 4 فوریه، معافیت ایران از برخی تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرده بود.

معافیت ایران از این تحریم‌ها، شامل تبدیل آب سنگین رآکتور اراک، تامین اورانیوم غنی‌شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و انتقال پسماند سوخت به خارج از این کشور است.

این معافیت به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه می‌هد تا در مراکز هسته‌ای ایران، فعالیت‌های غیر نظامی داشته باشند.

ند پرایس در همین زمینه گفت: «با توجه به نگرانی‌های فزاینده ما [در خصوص تعهدات] عدم اشاعه، به‌ویژه در موضوع افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌سازی در ایران، تصمیم گرفتیم…امکان مشارکت اشخاص ثالث در پروژه‌های عدم اشاعه و ایمنی اتمی را فراهم کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نتایج فنی مرتبط با این معافیت‌ها را، اقدامی «ضروری» برای تسهیل مذاکرات وین در «هفته‌های پایانی» خواند.

پرایس در پاسخ به سوال خبرنگاری، منفعت ایران از این معافیت را تکذیب نکرد اما گفت: «سود خالص این اقدام به نفع آمریکا است.»

تهران پیشتر این اقدام آمریکا را «کم‌ارزش» خوانده بود.

مذاکرات از سرگرفته می‌شود
دور هشتم مذاکرات اتمی، امروز سه‌شنبه 8 فوریه در وین، پایتخت اتریش از سرگرفته می‌شود.

به گفته پرایس، آمریکا در این مذاکرات، به دنبال اعمال محدودیت‌های «دائمی و قابل راستی‌آزمایی» بر برنامه هسته‌ای ایران است.

از سوی دیگر رسانه‌های ایران خبر دادند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه این کشور، صبح امروز به مجلس این کشور رفته تا در «جلسه‌ای غیرعلنی» درباره مذاکرات وین و روند گفتگوها توضیحاتی را ارائه دهد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ایران نیز در توییتی، دولت جو بایدن را به «تداوم سیاست فشار حداکثری ترامپ» علیه ایران متهم کرد و مدعی شد که آمریکا در این زمینه تنها «وعده‌های بی‌پشتوانه» ارائه داده است.

او در توییت خود مدعی شد که آمریکا دچار «توهماتی» است که بدون خروج از آن، مذاکرات وین به سرانجامی نخواهد رسید.

مقامات آمریکایی و دیگر طرف‌های حاضر در مذاکرات اتمی وین پیشتر به ایران درباره وقت‌کشی و پایان فرصت برای رسیدن به توافق هشدار داده و تاکید کردند که هفته‌های آینده برای احیای برجام سرنوشت‌ساز خواهد بود.