تجاوز به اوکراین؛ قطعنامه سنای آمریکا در محکومیت پوتین به عنوان «جنایتکار جنگی»

۰۶:۵۲
میخائیلو پودولیاک، عضو هیات اوکراینی در مذاکرات با روسیه و دستیار رئیس جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه گفت که «تضادهای بنیادینی» بین طرفین وجود دارد، اما مصالحه امکان‌پذیر است.

او در توییتی نوشت: «ما [مذاکرات را] فردا ادامه خواهیم داد. فرایند خیلی دشواری است. تضادهای بنیادینی وجود دارد. اما به طور حتم امکان مصالحه هم هست.»

مذاکرات روسیه و اوکراین روز سه‌شنبه از سر گرفته شد و طرفین می‌گویند که با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.

ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفته است که روسیه تازه دارد می‌فهمد که هیچ چیزی را طریق جنگ به دست نخواهد آورد.

آقای زلنسکی گفت‌وگوهای روز دوشنبه را «خیلی خوب» توصیف کرده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت که مذاکرات با هدف اعلام وضعیت بی‌طرفی اوکراین و نیز «غیرنظامی کردن اوکراین» ادامه دارد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که آقای لاوروف روز چهارشنبه با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، دیدار و درباره جنگ در اوکراین با او گفت‌وگو می‌کند.

۰۵:۱۱
پارلمان اسلواکی به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که در همسایگی این کشور قرار دارد، روز سه‌شنبه استقرار حدود ۲۱۰۰ نیروی ناتو در کشور را تصویب کرد.

این نیروها متشکل از کشورهای جمهوری چک، آلمان، هلند، ایالات متحده، لهستان و اسلوانی به عنوان عضو ناتو خواهند بود. همچنین ناتو یک سیتسم دفاع هوایی پاتریوت نیز در این کشور مستقر خواهد کرد.

از میان ۱۳۴ نماینده حاضر در پارلمان اسلواکی، ۹۶ نفر به آن رای مثبت و ۱۵ نفر نیز رای منفی دادند. این اقدام پارلمان اسلواکی در آستانه سفر وزیر دفاع ایالات متحده به این کشور انجام شده است.

۰۴:۱۸
سنای ایالات متحده روز سه‌شنبه به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را جنایتکار جنگی می‌خواند و اقدامات او در اوکراین را محکوم می‌کند.

متن این قطعنامه را سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام تهیه کرد که از حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات در سنای آمریکا برخوردار شد.

قطعنامه یادشده از دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه و دیگر کشورها می‌خواهد که در رابطه با جرائم جنگی ارتش روسیه در تهاجم به اوکراین تحقیق بکنند.

چاک شومر، رهبر دمکرات سنای ایالات متحده، طی سخنرانی خود در سنا پیش از رای‌گیری گفت: «همه ما در این مجلس کنار یکدیگر هستیم، ما دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، تا بگوییم که ولادیمیر پوتین نمی‌تواند از پاسخ‌گویی برای جنایاتی که علیه مردم اوکراین مرتکب شده است، فرار کند.»

روسیه تهاجم خود به اوکراین را «عملیات ویژه نظامی» نامیده و گفته که قصد دارد اوکراین را غیرنظامی‌ کند. مسکو تاکنون نتوانسته هیچ کدام از ده شهر بزرگ اوکراین را تصرف کند و با مقاومت شدید مردم این کشور مواجه شده است.

۰۳:۴۱
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه اعلام کرد که واشینگتن علاوه بر کمک‌های قبلی خود بیش از ۱۸۶ میلیون دلار کمک انسان‌دوستانه برای حمایت از پناهجویان اوکراینی که از جنگ گریخته‌اند و کسانی که بر اثر این جنگ بی‌خانمان شده‌اند، اختصاص خواهد داد.

۰۳:۳۰
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه در یک سخنرانی پرشور برای نمایندگان پارلمان کانادا بار دیگر خواسته خود برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش را تکرار کرد و به قانون‌گذاران کانادایی گفت که تصور کنید شهرهای شما زیر بمباران قرار دارند.

آقای زلنسکی در سخنرانی خود که از طریق ویدیو کنفرانس انجام شد، ارتش روسیه را متهم کرد که «همه چیز را ویران می‌کنند، بناهای یادبود، مدارس، بیمارستان‌ها، مجتمع‌های مسکونی».

به گفته او، نیروهای روسی تاکنون ۹۷ کودک اوکراینی را در حملات خود کشته‌اند.

وی در میان تشویق نمایندگان پارلمان کانادا گفت: «ما خواهش زیادی نداریم. خواسته ما عدالت است، خواسته ما حمایت واقعی است که کمکمان کند پیروز شویم، از خود دفاع کنیم و جان انسان‌ها را نجات دهیم.»

ناتو که کانادا نیز یکی از اعضای آن است، درخواست کی‌یف برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرده با این استدلال که چنین اقدامی به گسترش جنگ منجر می‌شود.

ولودیمیر زلنسکی اظهار داشت: «تصور کنید از دوستانتان خواهش می‌کنید که لطفا آسمان را ببندید، لطفا مانع بمباران شوید… و آنها خیلی راحت ابراز نگرانی عمیق درباره شرایط می‌کنند. چند فروند موشک کروز دیگر باید روی شهرهایمان بیفتد تا این اتفاق رخ بدهد؟»

۰۲:۴۵
مقامات اوکراین اعلام کردند که روز سه‌شنبه حدود ۲۰ هزار شهروند غیرنظامی ساکن بندر ماریوپول توانستند از مسیرهای امن توافق‌شده با ‌روسیه این شهر محاصره شده را ترک کنند.

تاکنون گزارش‌های متعددی مبنی بر حملات نیروهای روس به مناطق مسکونی و غیرنظامی در اوکراین منتشر شده. این حملات میلیون‌ها اوکراینی در سراسر کشور را واداشته که شهر یا کشور خود را ترک کنند. طبق آمار سازمان ملل شمار پناهجویان اوکراینی که به خود را به کشورهای دیگر رسانده‌اند از سه میلیون نفر عبور کرده است.

۲۲:۵۰
سازمان هسته‌ای اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که به دلیل کنترل روسیه بر نیروگاه چرنوبیل قادر به ارائه اطلاعات در مورد وضعیت پسماندهای رادیواکتیو در این نیروگاه نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سازمان هسته‌ای اوکراین امروز برای اولین بار گفت که به دلیل کنترل نیروهای نظامی روسیه بر نیروگاه چرنوبیل نمی‌تواند به همه پرسش‌های آژانس در مورد این نیروگاه پاسخ‌های دقیق بدهد».

آژانس افزود این مسئله در مورد نیروگاه اتمی زاپوریژیا که تحت کنترل روسیه درآمده نیز صادق است.

۲۲:۴۷
رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید که پذیرفته است کشورش به عضویت ناتو در نخواهد آمد. عدم عضویت اوکراین در ناتو یکی از خواسته‌های روسیه قبل از حمله به این کشور بود.

ولودیمیر زلنسکی در یک پیام ویدئویی گفت که پیوستن اوکراین به ناتو اتفاق نخواهد افتاد.

او افزود: «سال‌ها است که ما خلاف آن را می‌شنویم و گفته می‌شد که درها باز است، اما این‌طور نیست. مردم ما این را درک می‌کنند و ما باید روی قدرت خود حساب کنیم».

۲۲:۴۱
نخست‌وزیران لهستان، جمهوری چک و اسلوونی روز سه‌شنبه برای اعلام حمایت خود از اوکراین وارد کی‌یف، پایتخت این کشور، شدند.

سفر زمینی و طولانی این سه نخست‌وزیر با قطار به کی‌یف در حالی صورت گرفته که بمباران‌های ارتش روسیه به مرکز شهر کی‌یف نزدیک‌تر شده است.

ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان، امشب در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که او همراه با پتر فیالا، نخست‌وزیر چک، و یانز یانسا، همتای اسلوونی خود، در کی‌یف هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سه سیاستمدار گفته‌اند که از سوی اتحادیه اروپا مأموریت دارند اما مقامات این اتحادیه می‌گویند که این سه نفر به‌طور مستقل این سفر را انجام داده‌اند.

۲۲:۲۶
در پی تحریم رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی، از سوی بریتانیا، اتحادیه اروپا نیز تصمیم به تحریم او گرفت.

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه فهرست تحریمی خود را به‌روز کرد و در مجموع ۱۳ الیگارش قدرتمند و ۹ شرکت یا مؤسسه دیگر روسی، از جمله آبراموویچ، به این فهرست اضافه شدند.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که صادرات کالاهای لوکس به روسیه و معاملات با شرکت‌های دولتی روسی روس‌نفت، ترانس‌نفت و گازپروم را ممنوع می‌کند. سوخت‌های فسیلی و سایر مواد خام از این ممنوعیت مستثنی هستند.

در مجموع ۸۹۳ شخص و ۶۵ نهاد روسی در حال حاضر در این فهرست تحریمی قرار دارند. این به کشورهای عضو اتحادیه اروپا امکان را می‌دهد تا دارایی‌های آبراموویچ و سایر الیگارش‌های ثبت‌شده در این فهرست را در اروپا مسدود کنند. اموال آن‌ها مانند قایق‌های تفریحی و ویلا نیز قابل مصادره است.