تهدیدات سپاه پاسداران ایران همزمان با پایان بی‌نتیجه مذاکرات وین

در حالی که مذاکرات وین بی‌نتیجه تعلیق شده و تصاویری از جمع‌آوری جایگاه خبرنگاران در مقابل هتل محل برگزاری این مذاکرات نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، سپاه پاسداران ایران طی بیانیه‌ای در واکنش به تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا، ضمن معرفی خود به عنوان «خط قرمز ملت ایران» بر ادامه برنامه موشکی و اقدامات بی‌ثبات کننده خود در منطقه تاکید کرد.

در این بیانیه‌ سپاه پاسداران که پنج‌شنبه 11 فروردین به مناسبت چهل‌وسومین سالگرد رفراندوم جمهوری اسلامی منتشر شده، بر ادامه برنامه موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای ایران تاکید شد.

سپاه در بیانیه خود به پشت‌گرمی از رویکرد روسیه و چین در مقابله با غرب، همچنین مدعی شد که مقامات آمریکایی دچار «عقب‌ماندگی» شده و درک صحیحی از تحولات جهانی و «تغییر معادلات قدرت» در غرب آسیا و فراتر از آن را ندارند.

پیش از آن نیز حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران چهارشنبه 10 فروردین اسرائیل را «در هر نقطه‌ای عامل ناامنی» خوانده و کشورهای منطقه را به دلیل ارتباط سیاسی و امنیتی با اسرائیل تهدید کرد.

تهدیدهای سپاه پاسداران در حالی است که طی چند روز اخیر تصمیم واشینگتن مبنی بر عدم حذف نام این سازمان شبه‌نظامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا به مانع اصلی در روند مذاکرات وین تبدیل و مانع از دسترسی به توافق هسته‌ای با ایران شده است.

تحت فشار جناح‌های اصول‌گرای تندرو از جمله حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران طی روزهای اخیر پس از نشان دادن نرمشی کوتاه در برابر آمریکا، که این موضع او به عنوان تلاشی برای دور زدن سپاه تفسیر شد، بار دیگر مجبور شد به طور مکرر سپاه را به عنوان «مسئله محوری» در مذاکرات وین و یکی از خطوط قرمز ایران عنوان کند.

به گفته مقامات غربی، توافق هسته‌ای با تهران که به روزهای نهایی خود نزدیک می‌شد پس از غلبه بر مانع‌تراشی‌های روسیه این‌بار با مانع‌تراشی خود ایران و افزودن شرط خروج سپاه از فهرست تروریسم که خارج از چارچوب حقوقی مذاکرات هسته‌ای وین است، متوقف شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا سه‌شنبه گفت، مذاکرات قدرت‌های جهانی و ایران برای احیای توافق هسته‌ای برجام به بن‌بست رسیده است؛ چرا که تهران، پس از غلبه بر مانع‌تراشی روسیه، خود مانع دیگری ایجاد کرد.

بورل که در پارلمان اتحادیه اروپا سخن می‌گفت، افزود: «مایه تاسف است که وقتی به نوعی از توافق نزدیک هستیم، نتوانیم به آن دست یابیم. نمی‌توانم تضمین کنم که به توافق خواهیم رسید.»

در همین زمان، حمله موشکی سپاه به محل ساختمان در حال احداث کنسول‌گری آمریکا در اربیل، نگرانی‌های گسترده‌ای را در میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا نسبت به فرایند مذاکرات احیای برجام بوجود آورد.

در واکنش به این حملات موشکی ایران و همچنین پشتیبانی آن از حملات اخیر حوثی‌ها به کشورهای سعودی و امارات، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده چهارشنبه 30 مارس نام یک فرد و چندین نهاد و شرکت ایرانی که با پروژه‌های تحقیقات و توسعه برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران مرتبط هستند، را به فهرست تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه ایران افزود.

تصمیم آمریکا به عدم خارج کردن سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی و اعلام عدم رفع تحریم‌های غیربرجامی از سوی واشینگتن، مسئولان سپاه را ناامید بر آن داشت تا تهدیدهای خود را علیه منطقه تشدید کند.

به‌ گفته ناظران در سایه تنش‌های میان شرق و غرب، رویکرد تهدیدآمیز سپاه پاسداران ایران بیش از پیش به بی‌ثباتی در منطقه دامن خواهد زد.