استاد زمین‌شناسی دانشگاه شیراز: فرونشست زمین در تخت‌ جمشید بسیار وسیع شده است

عزت‌الله رئیسی، استاد زمین‌شناسی دانشگاه شیراز، به روزنامه همشهری گفت: فرونشست تخت جمشید بسیار وسیع شده و شکاف‌های متعدد در تخت جمشید ایجاد شده است، در نقش رستم نیز تاثیر فرونشست بر دیواره‌های آن مشاهده می‌شود و دلیل اصلی فرونشست هم پایین رفتن سطح سفره‌‌های آب زیرزمینی است.

این در حالی است که پیشتر گزارش‌هایی نیز از رسیدن شکاف‌های ناشی از فرونشست زمین به ۱۰۰ متری صفه تخت‌جمشید منتشر شده است.

مسئولان پایگاه میراث جهانی پارسه و پاسارگاد اما در واکنش به این گزارش‌ها، گفتند که فرونشست‌ زمین در محوطه تخت جمشید به‌دلیل آنکه این محوطه بر یک بستر سنگی بنا شده تاثیری بر این میراث تاریخی ندارد دستور پر کردن شکاف‌های ایجاد شده در محوطه تخت جمشید با خاک و شن و نخاله را صادر کردند.

عزت‌الله رئیسی، استاد زمین‌شناسی دانشگاه شیراز اما استدلال مقام‌های مسئول را کاملا اشتباه خواند و گفت که شرق تخت‌جمشید و صفه آن بر یک بستر آبرفتی احداث شده‌اند که فرونشست‌ها می‌تواند تاثیر مستقیم بر آنها بگذارد.

او که در یک دهه گذشته وضعیت فرونشست زمین در محدوده تخت جمشید را رصد کرده است، از وجود یک شکاف ۲۰۰ متری در تخت جمشید خبر داد.

این استاد زمین‌شناسی گفت که این شکاف بر بستر آبرفتی تخت جمشید ایجاد شده که حتی می‌تواند بستر آهکی تخت ‌جمشید را نیز به‌دلیل جابه‌جایی بستر آبرفتی تحت‌تاثیر قرار دهد و بستر سنگی تخت‌جمشید نیز در خطر است.‌

پیش از این عبدالمجید اسدی، استاد زمین‌شناسی، نیز هشدار داده بود که شکاف‌های ایجاد شده در اثر فرونشست زمین فشار بیشتری به دامنه کوه وارد می‌کنند و باعث آسیب به سازه‌های تخت جمشید می‌شوند.