فرمانده ماریوپل: ‘این شاید آخرین پیام ما باشد

سرهی وُلینا فرمانده نیروهای اوکراینی باقی مانده در ماریوپل

یک فرمانده نظامی اوکراین در ماریوپل در ویدئویی که آن را “شاید آخرین پیام ما برای جهان” توصیف کرده از شرایط دشوار این شهر سخن گفته است.

سرگرد سرهی وُلینا گفت که آنها با کمبود شدید نیرو و تدارکات مواجه هستند.

با سر آمدن ضرب‌الاجل روسیه برای تسلیم نیروهای اوکراینی به نظر نمی‌رسد اوکراینی‌ها به آن اعتنا کرده باشند.

آخرین سنگرگاه این سربازان، مجتمع عظیم فولاد آزووستال است و گزارش می‌شود که هزار غیرنظامی هم در آنجا پناه گرفته‌اند.

کی‌یف گفت که توافقی مقدماتی برای نجات برخی از شبه‌نظامیان در شهر وجود دارد.

وادیم بویچنکو، شهردار شهر، به تلویزیون ملی گفت که اوکراین امیدوار بود ۹۰ اتوبوس را برای تخلیه شهر از حدود شش هزار نفر در روز چهارشنبه اعزام کند. او گفت حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم همچنان در این شهر گرفتار هستند.

با این حال پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه، بعدا گفت که اتوبوس‌های کمتری از آنچه در نظر گرفته شده بود به غیرنظامیان گرفتار رسیدند و شمار نسبتا کمی خارج شدند.

او بدون ارائه آمار به خبرگزاری رویترز گفت: “مردم البته در محل مقرر منتظر بودند، اما تعداد کمی از آنها سوار اتوبوس شدند.”

مجتمع آهن و فولاد آزووستال – به وسعت ۱۰ کیلومتر مربع در جنوب شرقی ماریوپل – آخرین کانون مقاومت اوکراینی‌ها در این شهر است.

برخاستن دود از مجتمع فولاد ماریوپل بعد از بمباران روسیه

معلوم نیست چه تعداد سرباز اوکراینی در شهر باقی مانده، اما سرگرد وُلینا در پیامی ویدئویی گفت حدود ۵۰۰ سرباز زخمی در این متجمع تحت مداوا هستند.

سرگرد ولینا، فرمانده گردان ۳۶ دریایی، گفت که نیروهایش با کمبود تدارکات روبرو هستند و این ویدئو “آخرین پیام ما برای جهان است. شاید آخرین پیام ما باشد.”

او گفت که شمار نیروهای روسیه “ده‌ها برابر” سربازان اوست، و هرچند روحیه آنها قوی است، اما نیروهای مسکو “در آسمان، در توپخانه، در زمین، و در ماشین و تانک برتری دارند.”

با پیشروی آرام نیروهای روسیه به قلب ماریوپل، مجتمع گسترده آزووستال به سکونتگاه هزاران سرباز اوکراینی از جمله جنگجویان گردان آزوف – یک یگان جنجال‌آفرین گارد ملی با پیوندهایی با راست افراطی – بدل شد.

این مجتمع مجموعه‌ای از تونل‌ها و کارگاه‌هاست و مدافعان را در موقعیتی برتر قرار می‌دهد.

یان گاگین، یک مقام جمهوری جدایی طلب دونتسک، در پایان هفته به شبکه خبری دولت روسیه، ریا نووستی، گفته بود که در زیر کارخانه “عملا شهر دیگری وجود دارد.”

روسیه با حملات هوایی و آتش توپخانه این کارخانه را هدف گرفته است، و مسکو دو بار درخواست کرده که نیروهای مستقر در آن خود را تسلیم کنند. یک مشاور ولودیمیر زلنسکی گفت که روسیه با موشک‌های سنگرشکن – که برای نفوذ در بتون کلفت و به زیر زمین طراحی شده – مدافعان شهر را هدف گرفته است.
غیرنظامی در ماریوپل

این دومین بار در این هفته است که روسیه به نیروهای حاضر در مجتمع اولتیماتوم می‌دهد. علیرغم محاصره خشونت‌بار شهر توسط روسیه، وزارت دفاع اوکراین گفت که با سرآمدن اولتیماتوم مشابهی در روز دوشنبه حتی یک سرباز هم تسلیم نشده است.

معاون شهردار ماریوپل هشدار داد که تدارکات اولیه در مجتمع تقریبا تمام شده است.

او گفت: “آنها با کمبود شدیدی در همه زمینه‌ها روبرو هستند. کمبود آب، آذوقه، دارو، کمک وجود دارد و روسیه کاملا همه راه‌ها، راه هرگونه کمک انساندوستانه یا تخلیه را مسدود کرده است.”

اولِنا نیکولینا که یکی از اقوام نزدیک او در کنار نیروهای اوکراینی در ماریوپل می‌جنگد گفت آخرین تماس او با این سرباز روز ۸ مارس بوده، زمانی که آنها “تدارکات غذایی و دارویی خیلی کمی داشتند و درمان سربازان زخمی سخت‌تر و سخت‌تر می‌شد.”

کریدور انساندوستانه

مقام‌های اوکراینی می‌گویند حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی در این شهر که تقریبا به طور کامل در بمباران و گلوله‌باران روسیه ویران شده باقی مانده‌اند.

در گذشته چندین تلاش برای ترتیب دادن کریدورهای انساندوستانه از شهر ناکام ماند، و روسیه و اوکراین هر دو یکدیگر را به بد نیتی در مذاکرات و خودداری از تضمین رعایت آتش‌بس متهم کردند.

اوکراین قبلا ادعا کرده که روسیه هزاران غیرنظامی را به زور از شهر به روسیه برده است.