رسانه‌های سوئد از دستگیری یک گردشگر این کشور در ایران خبر دادند

یک هفته پس از هشدار سوئد به شهروندانش در مورد سفر به ایران، رسانه‌های این کشور از دستگیری یک گردشگر سوئدی هنگام خروج از ایران خبر دادند. این بازداشت همزمان با ورود دادگاه استکهلم سوئد به مرحله صدور حکم برای حمید نوری، از متهمان کشتار زندانیان سیاسی در سال۶۷، انجام شده است.

به گزارش رسانه‌های سوئد، دولت این کشور خبر دستگیری این شهروند خود در ایران را تایید کرده و در حال پیگیری وضعیت او است.

شهروند سوئدی دستگیر شده در ایران حدودا ۳۰ ساله است.

روز چهارشنبه نیز در پی برگزاری آخرین جلسه محاکمه حمید نوری، از متهمان دست داشتن در کشتار سال۶۷ زندانیان سیاسی، در دادگاه استکهلم، رسانه‌های ایران اعلام کردند اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، محقق ایرانی‌سوئدی زندانی در ایران، در دستور اقدام قرار گرفته است.

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی‌سوئدی است که اردیبهشت ۹۵ به دعوت دانشگاه‌های تهران و شیراز به ایران سفر کرد اما پس از شرکت در همایش‌های علمی بازداشت و به اعدام محکوم شد.

آن لینده، وزیر خارجه سوئد، گزارش‌ها درباره احتمال اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی را به شدت نگران‌کننده خواند و اعلام کرد در این زمینه با ایران در تماس است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای پایانی محاکمه حمید نوری و درحالی که قرار است دادگاه حکم او را در چهاردهم ژوئیه (۲۳ تیر) اعلام کند فشارها بر دولت سوئد را برای آزاد کردن حمید نوری افزیش داده‌اند.

هفته گذشته، وزارت خارجه سوئد با اشاره به افزایش نارضایی مقام‌های ایرانی از محاکمه حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در دهه ۶۰، در دادگاه استکهلم، به شهروندان سوئدی توصیه کرد که از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران چهار روز پیش سفیر سوئد در تهران در اعتراض به محاکمه حمید نوری احضار کرد و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز روز چهارشنبه در تماس تلفنی با وزیر خارجه سوئد، گفت: جمهوری اسلامی بازداشت و فرآیند دادگاه حمید نوری را غیرقانونی می‌داند و خواستار آزادی فوری او است.

دادستان دادگاه استکهلم سوئد برای حمید نوری اشد مجازات‌ یعنی حبس ابد تقاضا کرده است و رییس دادگاه در آخرین جلسه محاکمه اعلام کرد که حکم دادگاه استکهلم در مورد حمید نوری تا چهاردهم ژوئیه (۲۳ تیر) صادر خواهد شد.