هشدار مجدد آمریکا درباره فاجعه‌ احتمالی نفتکش «صافر»

ا ادامه مخالفت شبه‌نظامیان حوثی با ورود تیم کارشناسان سازمان ملل برای تعمیر و نگهداری یا تخلیه نفتکش «صافر»، خطر وقوع فاجعه زیست محیطی ناشی از نشت یا انفجار این مخزن در نزدیکی بندر راس‌عیسی در دریای سرخ تشدید شده است.ایالات متحده آمریکا بار دیگر در مورد خطر فاجعه‌بار نفتکش «صافر» و احتمال نشت یا انفجار آن در بندر رأس عیسی در دریای سرخ در غرب یمن، در سایه ادامه مخالفت حوثی‌ها با ورود تیم کارشناسی سازمان ملل برای تعمیر و نگهداری یا تخلیه آن، هشدار داد.

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا به یمن، گفت که کشتی «صافر»، بیانگر یک تهدید جدی اقتصادی و زیست محیطی در دریای سرخ و فراتر از آن است.
لیندرکینگ پس از شرکت در میزگردی که توسط ( چمبر‌گلوبال ) با شرکت‌های مطرح آمریکایی پیگیر طرح هماهنگ شده توسط سازمان ملل متحد برای مقابله با خطرات نشت نفت از این نفتکش، سازماندهی شده بود، تاکید کرد که جامعه بین‌المللی و طرف‌های تاثیرگذار، این فرصت را دارند تا از وقوع یک نشت فاجعه‌آمیز، جلوگیری کنند.

بر اساس آنچه وزارت خارجه آمریکا جمعه 6 مه، در صفحه «توئیتر» خود منتشر کرد، فرستاده آمریکا به یمن بار دیگر بر حمایت قاطع ایالات متحده از تلاش‌های سازمان ملل برای مقابله با این تهدید، تاکید ورزید.

نیاز سازمان ملل به 144 میلیون دلار
سازمان ملل متحد در 25 آوریل اعلام کرد که به 144 میلیون دلار برای حل بحران نفتکش«صافر» نیاز دارد و افزود که در صدد برگزاری اجلاس «کمک‌دهندگان» با هدف بسیج حمایت‌های لازم برای روند حل بحران نفتکش است که قرار است یازدهم مه، در هلند برگزار شود.

سازمان ملل متحد چندین بار، سفر تیم کارشناسان خود را به دلیل نقض تعهدات از سوی حوثی‌ها و ممانعت آنها از ورود تیم کارشناسان برای اجرای عملیات نگهداری این تانکر شناور جهت جلوگیری از وقوع فاجعه زیست محیطی، به تعویق انداخت.

استفاده ابزاری حوثی‌ها از بحران «صافر»
دولت یمن نیز شبه‌نظامیان حوثی را به استفاده ابزاری از بحران «صافر» در راستای باج‌خواهی سیاسی، متهم کرده است.

پیشتر، دیوید گرسلی، هماهنگ‌ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در یمن، با فاش کردن طرح سازمان ملل برای مقابله با تهدید «صافر» که از حمایت طرف‌های ذیربط برخوردار شده است، آن را «قابل اجرا» دانست.

دو مسیر برای حل این بحران
گرسلی اشاره کرد که طرح تهیه شده توسط سازمان ملل، مبتنی بر دو مسیر است: مسیر اول شامل نصب یک کشتی جایگزین برای نفتکش «صافر» طی یک دوره بلند مدت «18 ماهه» است.

او تصریح کرد: «مسیر دوم، اجرای «عملیات اضطراری» به مدت چهار ماه توسط یک شرکت جهانی امداد و نجات دریایی و به منظور رفع تهدید مستقیم انتقال نفت از کشتی «صافر» به یک کشتی موقت ایمن است. تانکرها تا زمانی که نفت به تانکر جایگزین دائمی منتقل شود، در محل خود باقی می‌مانند و در این مرحله، «صافر» به خشکی انتقال خواهد یافت تا بعد از فروش، بازیافت شود.

نفتکش «صافر»، یک مخزن ذخیره و تخلیه شناور است که در سواحل غربی یمن در 60 کیلومتری شمال بندر حدیده لنگر انداخته و برای ذخیره و صادرات نفت از میادین نفتی مأرب، استفاده می‌شد.

از آنجایی که عملیات نگهداری در این کشتی از سال 2015 اجرا نشده، محموله نفت خام این کشتی (1.148 میلیون بشکه) و گازهای متصاعد از آن، تهدیدی جدی برای منطقه را ایجاد کرده است، تا به حدی که به گفته سازمان ملل، این کشتی، یک بمب ساعتی است که هر لحظه ممکن است منفجر شود.