بحران اوکراین؛ تهدید اتمی فزاینده ایران و کره شمالی

وبگاه «دیپلماسی مدرن» در مقاله‌ای به تحلیل این قضیه پرداخته که پس از حمله روسیه به اوکراین، رژیم‌ اسلامگرای حاکم بر ایران و رژیم کمونیستی حاکم بر کره شمالی تهدیدهای هسته‌ای خود را افزایش داده‌اند.

به گفته «دیپلماسی مدرن»، دو نکته بنیادی مایه دوستی و همکاری دیرپای ایران و کره شمالی است: ضدیت با آمریکا، و همکاری برای توسعه سلاح‌های کشتار جمعی، از جمله موشک‌های بالستیک و تسلیحات هسته‌ای.

رژیم‌های هر دو کشور سیاست خارجی را دنبال می‌کنند که رهبران کره شمالی آن را «سرخورده کردن قدرت‌های امپریالیستی» نامیده‌اند. این رویکرد ضد غرب و به ویژه ضد آمریکا، ایران و کره شمالی را ترغیب کرده تا با ابرقدرت‌های دشمن ایالات متحده مثل روسیه و چین روابط نزدیکی برقرار کنند.

گرچه کره شمالی تنها کشوری است که با چین پیمان دفاعی متقابل دارد، ایران نیز اخیراً پیمان راهبردی جامع ۲۵ ساله‌ای به ارزش اعلام‌شدهٔ 400 میلیارد دلار با چین امضا کرد که بخش مهمی از آن مربوط به مسائل نظامی و امنیتی است.

به گفته «دیپلماسی مدرن»، اهمیت روابط تنگاتنگ ایران و کره شمالی با حمله روسیه به اوکراین، که بسیاری کارشناسان عقیده دارند از «نظم جدید جهانی» رونمایی کرده، افزایش یافته است. هم تهران و هم پیونگ‌یانگ از حمله روسیه به همسایه غربی خود تحت عنوان واکنش به «توسعه‌طلبی غرب» حمایت کردند.

پیشرفت‌های نسبی روسیه و ناتوانی ایالات متحده و «ناتو» در توقف ماشین جنگی این کشور به «گستاخ» شدن دو رژیم ضدآمریکایی تهران و پیونگ‌یانگ انجامیده است، که هر دو به نوبه خود تلاش می‌کنند آمریکا را به چالش بکشند.

کره شمالی در ابتدای سال جاری موشک‌های مافوق‌صوت آزمایش کرد و گفت قصد دارد برنامه هسته‌ای خود، که در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا متوقف شده بود، را از سر گیرد.

ایران نیز پس از یک سال رفت و آمد به وین برای شرکت در مذاکرات احیای «برجام»، طی چند ماه اخیر همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و غرب را کاهش، و تعرض به نیروهای آمریکایی و متحدان آمریکا در خاورمیانه را افزایش داده است.