تاکید اعضای گروه هفت: «باید اطمینان کامل داشته باشیم که ایران هیچ گونه فعالیتی پیرامون ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد داشت

وزیران امور خارجه هفت قدرت صنعتی جهان، در پایان اجلاس سه روزه خود در شمال آلمان، با انتشار یک بیانیه ۴۶‌ بندی، مواضع خود را در برابر مسائل و چالش‌های مهم جهانی اعلام کردند.

برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های موشکی و وضعیت حقوق بشر ایران نیز یکی از بندهای مطرح شده در این بیانیه بود که در آن بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید شده است.

گروه هفت در بند ٢٣ و ٢۴ این بیانیه به پیمان عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی و همکاری خود برای پاسداری از آن در سال های گذشته اشاره، و به دنبال آن در بند ۲۵، به ایران و فعالیت‌های هسته‌ای اش پرداخته است.

اعضای گروه هفت در بیانیه مشترک خود تاکید کرده‌اند که «باید اطمینان کامل داشته باشیم که ایران هیچ گونه فعالیتی پیرامون ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد داشت.»

آنها از ایران خواسته‌اند از گسترش بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای خود خودداری و به تمام تعهداتش بر اساس توافقنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد و به تشدید تنش‌های انجام شده در ١٨ ماه گذشته، که منجر به تحولات بسیار جدی و نگران‌کننده شده، پایان دهد.

گروه هفت همچنین اعلام کرد که به‌طور «همه‌جانبه و قاطع» از راستی‌آزمایی و نظارت حیاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران حمایت خواهد کرد و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که بدون تاخیر بیشتر، تمام اطلاعات مورد نیاز را برای روشن‌سازی و حل مسائل باقی‌مانده در اختیار آژانس قرار دهند.

ابراز نگرانی در مورد فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک و کروز، و همچنین فعالیت‌های پهپادی ایران، از دیگر موارد ذکر شده در این بیانیه است.

اعضای گروه هفت همچنین از ایران خواسته‌اند حمایت سیاسی و نظامی خود را از گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه متوقف کند و به طور کامل به تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشد.

نقض حقوق بشر توسط مقامات جمهوری اسلامی در ایران، جلوگیری از اجتماعات مسالمت‌آمیز، نبود آزادی مذهب، عقیده و بیان، بازداشت خودسرانه اتباع خارجی و دوتابعیتی و مدافعان حقوق بشر توسط مقامات جمهوری اسلامی از دیگر موضوعات مورد نگرانی در بیانیه پایانی وزیران خارجه گروه هفت است.