دولت فنلاند رسماً اعلام کرد که خواستار پیوستن به ناتو است؛ دبیرکل ناتو: نگرانی ترکیه از عضویت سوئد و فنلاند برطرف خواهد شد

دولت فنلاند به‌طور رسمی اعلام کرد که خواستار عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. همچنین قرار است که سوئد نیز در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، سیاستی مشابه را در پیش بگیرد و به زودی تصمیم خود را در زمینه پیوستن به ناتو اعلام کند. در همین حال، دبیر کل ناتو، نسبت به پذیرفته شدن درخواست این دو کشور برای عضویت در این سازمان، ابراز خوشبینی کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سائولی نینیستو رئیس‌جمهوری فنلاند و سانا مارین نخست‌وزیر این کشور، روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت در یک نشست خبری مشترک در کاخ ریاست جمهوری فنلاند در هلسینکی، خبر تصمیم این کشور برای عضویت در ناتو را اعلام کردند.

رئیس جمهوری فنلاند در این نشست خبری، امروز را یک «روز تاریخی» و «آغاز عصر جدیدی» برای این کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود که پارلمان فنلاند در روزهای آینده این تصمیم دولت را تأیید کند؛ سپس درخواست رسمی عضویت فنلاند در ناتو، هفته آینده به مقر این سازمان در بروکسل ارسال خواهد شد.

بر اساس این گزارش، خبر اعلام درخواست دولت فنلاند برای پیوستن این کشور به ناتو در حالی منتشر می‌شود که دیپلمات‌های ارشد ۳۰ کشور عضو ناتو، در مورد حمایت بیشتر از اوکراین و اقدامات فنلاند، سوئد و سایر کشورها برای پیوستن به ناتو در مواجهه با تهدیدهای روسیه، در برلین گفتگو کردند.

میرچا جوانا معاون دبیرکل ناتو، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: «تهاجم وحشیانۀ روسیه به اوکراین، در حال متزلزل شدن است».

وی تأکید کرد: «ما می دانیم که با شجاعت مردم و ارتش اوکراین و نیز با حمایت ما، اوکراین می تواند در این جنگ پیروز شود».

میرچا جوانا که به علت ابتلای ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به ویروس کرونا، ریاست این جلسه را بر عهده داشت، با تأکید بر لزوم نگاه مثبت و سازندۀ کشورهای عضو ناتو به پیوستن فنلاند و سوئد به این سازمان، گفت: «فنلاند و سوئد در حال حاضر، نزدیکترین شرکای ناتو هستند».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کشور سوئد نیز گام هایی را برای پیوستن به ناتو برداشته است؛ همچنین پیشنهاد گرجستان در این زمینه، با وجود هشدارهای شدید مسکو نسبت به عواقب عضویت همسایۀ خود در ناتو، دوباره مورد بحث قرار گرفته است.

این در حالیست که کشور نروژ از تصمیم فنلاند برای عضویت در ناتو به شدت استقبال کرده است.

آنیکن هویتفلد وزیر امور خارجۀ نروژ، اقدام دولت هلسینکی برای پیوستن به ناتو را «نقطه عطفی برای سیاست های دفاعی و امنیتی منطقۀ شمال اروپا» توصیف کرد.

وی همچنین تأکید کرد که «فنلاند جهت عضویت در ناتو، از حمایت کامل نروژ برخوردار خواهد بود».

وزیر امور خارجۀ نروژ تصریح کرد: «ما اکنون شاهد وحدت بی سابقه ای در ناتو هستیم که با عضویت فنلاند، ائتلاف نظامی را در جناح شمالی اروپا تقویت خواهیم کرد».

از سوی دیگر، آنالنا بائربوک وزیر امور خارجۀ آلمان نیز اظهار داشت که این کشور مایل است روند پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را تسریع کند.

در همین حال، جپه کوفود وزیر امور خارجۀ دانمارک، این موضوع که مخالفت های ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه می تواند مانع از ورود اعضای جدید به ناتو شود را رد کرد و گفت: «تمام کشورهای اروپایی از حقوق بنیادین برای انتخاب ترتیب امنیتی خود برخوردار هستند».

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس قرار است سوئد نیز در زمینه پیوستن به ناتو به زودی تصمیم خود را اعلام کند.

از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز یکشنبه در نشست آنلاین با خبرنگاران، دربارۀ نگرانی‌های ترکیه نسبت به درخواست عضویت احتمالی سوئد و فنلاند در ناتو، اطمینان داد که با وزیر خارجه ترکیه بر سر عضویت فنلاند و سوئد در ناتو به تفاهم خواهند رسید.

فنلاند ‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد و در پی نگرانی های امنیتی پس از آغاز حملۀ نظامی روسیه به اوکراین، دولت این کشور مصمم به عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شده است.

پذیرفته شدن درخواست پیوستن هر کشوری به ناتو نیازمند رأی مثبت تمامی ۳۰ عضو فعلی این سازمان است.