آمریکا پزشک ونزوئلایی را به ساخت باج‌افزار مورد استفاده سپاه متهم کرد

دکتر چندکاره علنا درباره حملات موفقیت‌آمیز، از جمله توسط بازیگران بدخواه مرتبط با حکومت ایران، فخر می‌فروخت.وزارت دادگستری ایالات متحده یک متخصص قلب ونزوئلایی را متهم به ساخت باج‌افزار «تانوس» کرد که هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران در سال 2020 از آن برای حمله به کمپانی‌های اسرائیلی استفاده کرده بودند.

به گزارش «رویترز»، دفتر دادستانی ایالات متحده در ناحیه شرقی نیویورک اعلام کرد دادگاه فدرال بروکلین کیفرخواستی علیه مویسز لوئیس زاگالا گونزالس به اتهام تلاش‌ غیرقانونی برای نفوذ به رایانه‌ها و ارتکاب جرم از این طریق تنظیم کرده است.

بریان پیس، سخنگوی دادستانی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دکتر چندکاره هم بیماران را معالجه می‌کرد، هم ابزارهای هکری تولید می‌کرد، هم از اکوسیستم باج‌افزار جهانی بهره می‌گرفت تا ابزارهای حملات باج‌افزاری خود را بفروشد، هم به مهاجمان درباره نحوه اخاذی از قربانیان آموزش می‌داد، و هم درباره حملات موفقیت‌آمیز، از جمله توسط بازیگران بدخواه مرتبط با حکومت ایران، فخر می‌فروخت.»

زاگالا که خود به صورت آنلاین نیز فعال بود، از برخی اسامی مستعار آنلاین نمادین همچون «اسکلیپیوس» حکیم اسطوره‌ای یونان باستان، «نوسوفوروس» یا خون‌آشام به زبان یونانی کلاسیک، و «بخت‌النصر» پادشاه بابل باستان که یهودیان را به اسارت گرفت، استفاده می‌کرد.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید زاگالا کاملا آگاه بوده چه کسانی از باج‌افزار «تانوس» که او تولید کرده استفاده می‌کرده‌اند، و در این باره علنا با مشتریانش حرف زده است، و حتی به یک خبر درباره حمله سایبری یکی از پیمانکاران سپاه پاسداران ایران به شرکت‌های اسرائیلی «کلیرسکای» و «پروفِرو» لینک داده است.

این دو شرکت در سال 2020 اعلام کردند حملات هکری را قبل از ورود به سیستم خود شناسایی و خنثی کرده‌اند. با این وجود، هشدار آنها نشان می‌دهد که اگر متوجه حملات سایبری به خود نشده‌ بودند، هکرها می‌توانستند به‌طور بالقوه آسیب‌های جدی ایجاد کنند.

به گفته «رویترز»، مکان فعلی زاگالا معلوم نیست، اما پلیس فدرال آمریکا «اف.بی.آی» تقاضای صدور حکم بازداشت وی را از دادگستری ایالات متحده کرده است. پزشک ونزوئلایی اگر مجرم شناخته شود، به ده سال زندان محکوم خواهد شد.