آمریکا ربایش دو نفتکش یونانی توسط ایران را به شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تداوم اقدامات تنش‌‌آمیز و ایذایی ایران ضد کشتی‌های تجاری را تهدیدی علیه امنیت دریانوردی و اقتصاد جهان دانست.

وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه 9 خرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده با نیکوس دندیاس، همتای یونانی خود تلفنی گفت‌وگو کرده است.

بلینکن در این تماس تلفنی توقیف دو کشتی یونانی توسط ایران را به شدت محکوم کرده و از ایران خواست تا این دو نفتکش یونانی ربوده شده را فورا آزاد کند.

ستاد فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا نیز اقدامات سپاه پاسداران ایران را بی‌ثبات کننده و در تناقض با قوانین بین‌المللی دانست و در این رابطه تایید کرد که ایران به این دو نفتکش یونانی در آب‌های بین‌المللی خلیج حمله کرده است.

سپاه پاسداران ايران دوشنبه ویدیویی از اقدام خود در توقیف نفتکش‌های یونانی در آب‌های بین‌المللی خلیج که توسط نیروی دریایی سپاه صورت گرفته، منتشر کرد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران ایران اعلام كرد كه 2 فروند نفتکش یونانی به دلیل آنچه «ارتکاب تخلف و نقض قوانین دریانوردی» در آب‌های خلیج نامید، توقيف شدند.

در همين حال فرانسه یکشنبه از ایران خواست فورا اقدامات خود که ناقض قوانین بین‌المللی است را متوقف کند.

وزارت خارجه فرانسه ربودن دو کشتی یونانی توسط ایران در آب‌های خلیج را محکوم کرد.

اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی عمیق از توقیف دو کشتی یونانی توسط ایران در آب‌های خلیج‌ از تهران خواست تا تشدید تنش‌ها را متوقف كند.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرد: «ما نگرانی عمیق خود را به مقامات ایرانی درباره این اقدامات ابراز کردیم و خواستار شفاف‌سازی، حل و فصل فوری و کاهش تنش‌ها از سوی تهران هستیم».

در این بیانیه تاکید شده است که آزادی دریانوردی و تجارت از جمله اصول اساسی مورد حمایت اتحادیه اروپا است.

روز شنبه، ایران تاکید کرد که خدمه این دو نفتکش در سلامت کامل هستند و آنها همچنان در این دو کشتی آزادند و در حالت بازداشت نیستند.

وزارت امور خارجه یونان در واکنش به اقدام تهران در ربودن دو کشتی خود، اعلام کرد که آتن روز جمعه به سفیر ایران در آتن به دلیل توقیف خشونت‌آمیز این دو نفتکش یونانی در آب‌های بین‌المللی خلیج توسط سپاه اعتراض و ایران را به «دزدی دریایی» متهم کرده است.

وزارت خارجه یونان در بیانیه خود افزود، 9 شهروند یونانی در میان خدمه دو کشتی بودند. این وزارتخانه اما از ذکر تعداد ملوانان دیگر خودداری کرد.

پیش‌تر یونان پس از توقیف یک کشتی حامل پرچم روسیه که نفت قاچاقی ایران را حمل و روانه بازارهای فروش غیر‌قانونی می‌کرد، محموله نفت این کشتی روسی توقیف شده را به آمریکا تحویل داده است.