«فشار شدید» نهادهای امنیتی بر سینماگران امضاءکننده بیانیه «تفنگت را زمین بگذار»

محمد رسول‌اف، نویسنده و کارگردان شناخته شده، با انتشار متنی در اینستاگرام خبر داد که پس از انتشار بیانیه معروف به «تفنگت را زمین بگذار»، تماس‌های زیادی از سوی نهادهای مختلف با سینماگران امضاءکننده این بیانیه گرفته شده است و از آن‌ها خواسته‌اند که امضای خود را پس بگیرند یا با خبرگزاری‌ها برای «بی‌اعتبار کردن» این بیانیه گفت‌وگو کنند.

نزدیک به صد نفر از سینماگران ایرانی روز هشتم خرداد با انتشار بیانیه‌ای از نظامیانی که به نوشته آن‌ها «تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند»، خواسته بودند که سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و «به آغوش ملت بازگردند».

آقای رسول‌اف که از امضاءکنندگان این بیانیه است روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد نوشت: «برخی از امضاءکنندگان را از دستگیری ترسانده‌اند یا به برخی گفته‌اند دیگر نمی‌توانید کار کنید».

این کارگردان تقدیر شده سینمای ایران نوشته که «عده‌ای می‌خواهند با نظامی‌گری صدای سینماگران علیه خشونت را ساکت کنند».

از زمان انتشار بیانیه معروف به «تفنگت را زمین بگذار»، رسانه‌های نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی با انتشار گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی، شدیدا از این بیانیه انتقاد کرده و مدعی شده‌اند که برخی از این سینماگران امضای خود را پس گرفته‌اند.

مجید برزگر، جعفر پناهی، لیلا حاتمی، پوران درخشنده، رضا درمیشیان، مهدی کرم‌پور، ابوالحسن داوودی، محمد رسول‌اف، کتایون ریاحی، مصطفی آل‌احمد، سامان سالور، علیرضا رئیسیان، بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم، علی مصفا و تهمینه میلانی از جمله امضاکنندگان بیانیه بودند.

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به این‌که «فوج خروشان مردم ستم‌دیده از جای جای ایران فریاد همراهی و همدلی با مردم دردمند آبان سر داده‌اند» گفته‌اند: «اکنون که خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی سرکوب و خفقان، امواج همبسته‌ای از اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است از همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند می خواهیم سلاح های خود را بر زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند».

اشاره بیانیه اخیر سینماگران، به ریزش برج متروپل در آبادان است که اعتراض‌های گسترده‌ای در این شهر و نیز چند شهر دیگر ایران را به دنبال داشته است.