ابراز نگرانی از بازداشت آرش قلعه‌گلاب، شاعر و روزنامه‌نگار آبادانی

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران خواهان آزادی فوری آرش قلعه‌گلاب، روزنامه‌نگار و شاعر آبادانی شد و همزمان کانون نویسندگان ایران نسبت به وضعیت این شاعر و روزنامه‌نگار و دیگر بازداشت‌شدگان اعتراضات آبادان و دیگر شهرهای خوزستان ابراز نگرانی کرد.

در اعتراضات آبادان که به دنبال فروریختن ساختمان متروپل و جان باختن بیش از ۳۷ نفر اوج گرفت، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به سوی معترضان گاز‌اشک‌آور شلیک کرده و در مواردی تیراندازی کردند و تعدادی از مردم و جوانان معترض را در شهرهای آبادان، اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان و همچنین شاهین شهر اصفهان بازداشت کردند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در نیویورک روز چهارشنبه یازدهم خرداد ماه خواستار آزادی فوری و بدون قید شرط آرش قلعه‌گلاب، روزنامه‌نگار و شاعر آبادانی، و از جمله بازداشت‌شدگان این اعتراضات شد.

قلعه‌گلاب روز پنج‌شنبه پنجم خرداد ماه، همزمان با اعتراضات مردم آبادان و مراسم سوگواری برای جان باختگان فروریختن برج متروپل، در مقابل این ساختمان بازداشت شد و از آن زمان تاکنون مقام‌های امنیتی و قضایی توضیحی درباره دلیل بازداشت او ارائه نکرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری هرانا، نیروهای امنیتی هنگام بازداشت قلعه‌گلاب، این روزنامه‌نگار و شاعر آبادانی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در همین حال کانون نویسندگان ایران نیز در بیانیه‌ای نسبت به وضعیت آرش قلعه‌گلاب و دیگر بازداشت‌شدگان اعتراضات آبادان و دیگر شهرهای خوزستان ابراز نگرانی کرد.

کانون نویسندگان افزود: در سایه‌ سرکوب و با وجود محدودیت‌هایی که بر اینترنت و اخبار اعمال می‌شود وضعیت آرش قلعه‌گلاب و دیگر بازداشت‌شدگان این اعتراض‌ها به شدت نگران‌کننده است و هر گزندی به سلامت و جان آن‌ها متوجه نهاد‌های امنیتی حکومت خواهد بود.

این بیانیه خاطرنشان کرد که پس از فروریختن ساختمان متروپل آبادان در روز دوشنبه دوم خردادماه، مردم شهرهای مختلف در اعتراض به این فاجعه به خیابان‌ها آمدند و با گذشت چندین روز از این اعتراض‌ها، پاسخ حاکمیت همچون همیشه چیزی جز سانسور و سرکوب مردم نبوده است.

کانون نویسندگان ایران هشدار داد که آرش قلعه‌گلاب به شدت از بیماری آسم و دیابت رنج می‌برد و ادامه‌ بازداشت او می‌تواند خطرها و پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد.

دور جدید اعتراضات در استان خوزستان پس از اقدام دولت رئیسی در گران کردن چند برابری آرد، نان صنعتی و تعدادی از کالاهای اساسی آغاز شد و پس از فروریختن ساختمان متروپل آبادان شدت گرفته است.

به دنبال سرکوب شدید مردم معترض آبادان و دیگر شهرهای خوزستان، بیش از صد سینماگر ایرانی با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار»، از نیروهای نظامی عامل سرکوب، خواستند سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

پس از بیانیه صد سینماگر، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن اشاره تلویحی به این بیانیه گفت: «با کسانی که بخواهند با بیانیه‌های بی‌ارزش و سخنان توهمی در مقابل پاسداران و نگهبانان امنیت کشور قرار بگیرند، برخورد خواهیم کرد.»

با این وجود تهدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز چهارشنبه یازدهم خرداد بیش از ۷۰ سینماگر دیگر به امضا کنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» پیوستند و تعداد امضا کنندگان این بیانیه به بیش از یک صد و هفتاد نفر رسید.

جمعی از هنرمندان تبعیدی نیز در بیانیه‌ای با حمایت از اعتراضات مردم ایران، به «نیروهای سرکوب در جمهوری اسلامی» هشدار دادند تا «پیش از آنکه دچار آتش خشم مردم جان به لب آمده شوند» یا در دادگاه‌های بین‌المللی تحت تعقیب قرار گیرند به صفوف مردم بپیوندند و اسلحه‌ خود را زمین بگذارند.