تداوم گسیل نیروهای سرکوبگر امنیتی به خوزستان؛ افزایش قربانیان «متروپل» به 38 نفر

در ادامه جو امنیتی پس از فروریختن ساختمان «متروپل» آبادان ‌و گسترش اعتراضات به شهرهای دیگر استان خوزستان، ویدیوهایی از تداوم‌ گسیل نیروهای یگان ویژه به شهرستان شادگان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

این شهرستان در شب‌های اخیر شاهد اعتراضات مردمی در حمایت از مردم‌ آبادان و سر دادن شعار علیه مقامات جمهوری اسلامی بود.

شماری از فعالان رسانه‌ای آبادان هم به دیدار برخی خانواده‌های قربانیان متروپل رفتند که اغلب از کارگران فقیر ساکن حومه شهرستان آبادان هستند. طبق ویدیوی منتشر شده، این کارگران قربانی، در شرایط بسیار اسف‌بار زندگی می‌کنند و به گفته یکی از فعالان، رسانه‌های رسمی و رسانه‌های غیر رسمی فعال در فضای مجازی نامی از آنها نمی‌برند.

بنا به ویدیوی منتشر شده توسط کاربران آبادانی از عملیات آواربرداری از ساختمان متروپل، ستون‌های مچاله‌شده این بنا از فساد در این پروژه پرده برداشته است. کارشناسان گفته‌اند که وضعیت ستون‌ها نشان می‌دهد که باری بسیار بیشتر از حد مجاز بر آنها تحمیل شده است.

به گفته برخی مقامات محلی و ناظران ساختمانی، مجوز ساخت پروژه متروپل 6 طبقه بوده که به‌طور غیر قانونی 4 طبقه به آن اضافه و عامل ریزش این ساختمان شد.

ساختمان متروپل در دوم خرداد در حالی که تعداد زیادی از شهروندان و کارگران درون آن بودند، فروریخت ‌و تاکنون‌ بنا به آمارهای رسمی 38 نفر طی این حادثه کشته شده‌اند. طبق گفته شاهدان ده‌ها نفر نیز کماکان در زیر آوار مانده‌اند.

همزمان ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، دولت ایالات متحده از مردم ایران که در تلاش‌اند صدای خود را به جهانیان برسانند حمایت کرده و واشینگتن از دولت ایران می‌خواهد به حق مردم برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.

او همچنین از رژیم ایران خواست تا این اعتراضات و «مطالبات اولیه» مردم را سرکوب نکنند.

مصطفی هجری، دبیرکل «حزب دمکرات کردستان ایران» نیز با انتشار پیامی تصویری ضمن ابراز همدردی با بازماندگان فاجعه «متروپل» از مطالبات و قیام مردم خوزستان حمایت کرد. او اعتراضات و خیزش اخیر مقابل جمهوری اسلامی ایران را نشانه «آگاهی، آزادی‌خواهی و حق‌طلبی» شهروندان این منطقه دانست.

در همین رابطه کانون‌ نویسندگان ایران در بیانیه‌ای با اشاره به موج سرکوب‌ها و محدودیت‌ها بر اینترنت و خبررسانی، از وضعیت آرش قلعه گلاب، روزنامه‌نگار و شاعر آبادانی و دیگر بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر ابراز نگرانی کرد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ‌ و ارشاد جمهوری اسلامی هم در واکنش به بیانیه 100 سینماگر ایرانی پیرامون حمایت از مردم آبادان و انتقاد از حاکمیت با تهدید آنها گفت: «با کسانی که بخواهند با بیانیه‌های بی‌ارزش و سخنان توهمی در مقابل پاسداران و نگهبانان امنیت کشور قرار بگیرند، برخورد خواهیم کرد.»

به‌رغم‌ تهدید وزیر فرهنگ، روز گذشته بیش از 70 سینماگر دیگر بیانیه فوق را امضا کردند.

حدود صد سینماگر در بیانیه‌ای پیرامون فاجعه فروریختن ساختمان متروپل با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» یک‌شنبه هشتم خرداد اعلام کردند، «فوج خروشان مردم ستم دیده از جای جای ایران فریاد همراهی و همدلی با مردم دردمند آبادان سر داده‌اند.»

این سینماگران در ادامه خطاب به نیروهای نظامی و امنیتی که برای سرکوب اعتراضات مردم عزادار آبادان اعزام شده‌اند نوشتند: «از همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند می‌خواهیم سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند.»

پس از حادثه ساختمان متروپل خبرهایی از نقش برخی بستگان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در معرفی مالک ساختمان مذکور به شهرداری آبادان منتشر شد.

شمخانی روز گذشته در جریان یک‌ مراسم حکومتی حضور گسترده و اعتراضی مردم آبادان و دیگر شهرهای ایران را به توطئه و برنامه‌ریزی خارجی منسوب کرد و اظهار داشت که «سلطنت‌طلب‌ها، منافقین و تجزیه‌طلبها» با گسیل نیرو و به کمک «شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای» به آوارسازی روانی علیه مردم‌ آبادان اقدام کرده‌اند.