پالایشگاه‌های نیمه‌خصوصی چینی موسوم به «قوری»، مسئول قاچاق گسترده نفت خام ایران

شبکه‌ای گسترده از پالایشگاه‌های نیمه‌خصوصی چینی موسوم به «قوری» که پشت پرده برای دولت این کشور کار می‌کنند، مسئول قاچاق گسترده نفت خام ایران به چین طی چند سال اخیر بوده‌اند که حداقل 22 میلیارد دلار برای رژیم ایران درآمدزایی داشته است.

به گزارش «واشینگتن فری‌بیکن»، بر اساس اطلاعاتی که سازمان غیرانتفاعی «اتحاد علیه ایران اتمی» به دست آورده است، این پالایشگاه‌های نیمه‌خصوصی که دولت چین مستقیما آنها را اداره نمی‌کند، و در اصطلاح بازارهای نفتی «قوری» نامیده می‌شوند، عامل اصلی این «تجارت غیرقانونی پُرسود و منحصر به فرد» با ایران هستند.

پکن از طریق این شبکه توانسته نفت خام ایران را بسیار پایین‌تر از قیمت بازارهای جهانی خریداری و در عین حال مبدأ آن را پنهان کند. قوری‌ها به پکن کمک می‌کنند تا پالایشگاه‌های دولتی چین را از چرخه معامله دور نگه دارد و بدین ترتیب آنها را در برابر تحریم‌های بین‌المللی محافظت کند.

بر اساس اسنادی که «اتحاد علیه ایران اتمی» به دست آورده است، چین پیش از رئیس‌جمهور شدن جو بایدن در ایالات متحده، به طور متوسط روزانه چهارصد هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد. این میزان از زمان روی کار آمدن بایدن به حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

عمده نفت ایران در سطح بین‌المللی را قوری‌های چینی قاچاق می‌کنند. در سال 2019 ایران دستکم چهل محموله نفتی از طریق آنها به چین فرستاد. قوری‌ها حدود یک پنجم کل نفت مورد نیاز چین را تامین می‌کنند. آنها به دلیل غیرقانونی بودن معامله با رژیم‌های تحت تحریم، نفت ایران را به بهایی نازل می‌خرند، و سپس به بشکه‌های آن برچسب عمان، عراق، روسیه یا دیگر کشورها می‌زنند تا منشأ حقیقی آن را پنهان کنند.

دولت چین با استفاده از این پالایشگاه‌های کوچک و نیمه مستقل، شرکت‌های بزرگ نفتی خود در برابر تحریم‌ها محافظت می‌کند، و در صورت اعتراض آمریکا و غرب، با استناد به مدارک پالایشگاه‌های دولتی، می‌تواند ادعا کند که مطابق تحریم‌های بین‌المللی، واردات نفت از ایران را کاهش داده است.