رییس نظام پزشکی: سال گذشته، چهار هزار پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص درخواست مهاجرت دادند

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت که در سال ۱۴۰۰ بالغ بر چهار هزار و ۲۷ پزشک درخواست عدم سوء پیشینه برای مهاجرت کردند که یک‌سوم آنها پزشک عمومی بودند، درخواست مهاجرت پزشکان متخصصین و فوق‌تخصص‌ها هم دارد بالا می‌رود و این افزایش تمایل پزشکان به مهاجرت نگران کننده است.

محمد رییس‌زاده، رییس سازمان نظام پزشکی، درباره افزایش شتاب درخواست مهاجرت پزشکان، گفت که هم جاذبه‌های کشورهای اطراف به دلیل سطح اقتصادی ما خیلی بیشتر شده است و هم در داخل وضعیت نسبت به سال‌های قبل به لحاظ بازار کار نامطلوب‌تر شده و بر این اساس شتاب مهاجرتی بیشتر شده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره طرح دوباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی، گفت: ما طرفداران افزایش ظرفیت‌ها به شکل منطقی و متناسب با توان و زیرساخت‌های کشور هستیم، در حالی که عده‌ای طرفدار افزایش اسمی و کاغذی ظرفیت هستند.

رییس‌زاده افزود: آنها روی کاغذ می‌گویند ۲۰ درصد ظرفیت پزشکی به صورت دستوری افزایش یابد در حالی که اگر جایی را سراغ دارید که الزامات دستوری پاسخ داده، اینجا هم جواب خواهد داد.

رییس‌زاده خاطرنشان کرد که برخی نهادها به جای نظارت و راهبری، در مقام نهادهای اجرایی تصمیم‌گیری می‌کنند. این اشکال دارد و ما نسبت به آن اعتراض داریم و دلیلی ندارد که شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای وزارت بهداشت، میزان افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی را تعیین کند.