هشداراسرائیل به شهروندان خود ؛ تا دستگیری عوامل تروریستی ایران به ترکیه سفر نکنید

در حالی که همکاری‌ها و تلاش‌های نیروهای اسرائیل و ترکیه برای دستگیری عوامل تروریستی ایران در خاک این کشور و به‌ویژه در استانبول همچنان ادامه دارد، مقامات تل‌آویو به شهروندان خود هشدار دادند تا دستگیری هسته‌های تروریستی ایران از سفر به ترکیه خودداری کنند.

روزنامه «تایمز اسرائیل» جمعه 27 خرداد به نقل از شبکه اسرائیلی «کان» گزارش داد، سرویس‌های امنیتی آن کشور معتقدند که هسته ایرانی هنوز در ترکیه است و نیروهای امنیتی اسرائیل و ترکیه برای خنثی کردن هرگونه حمله احتمالی تلاش می‌کنند.

مقامات اسرائیلی دوشنبه گذشته از شهروندان خود خواستند فورا استانبول را ترک کنند و از سفرهای غیرضروری به سایر مناطق ترکیه اجتناب کنند. آنان همچنین هشدار دادند که عوامل اطلاعاتی ایران آماده ربودن یا کشتن اسرائیلی‌ها در خاک ترکیه هستند.

مقامات اسرائیلی در این‌باره نیز گفته‌اند که تهران در پی گرفتن انتقام قتل فرماندهانی از سپاه پاسداران است که اسرائیل را مسئول آن می‌داند.

همزمان با این هشدارها، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در تماس تلفنی با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود از همکاری‌های دو کشور و تلاش‌های آنکارا برای محافظت از گردشگران اسرائیلی تشکر کرد.

در همین راستا، روزنامه «تایمز اسرائیل» گزارش داد که آنکارا «پیامی صریح و قوی» را به تهران رسانده مبنی بر این که اجازه نخواهد داد ایران از خاک ترکیه برای انجام یا سازماندهی عملیات تروریستی علیه سایر کشورها استفاده کند.

تنش بین اسرائیل و ایران در هفته‌های اخیر تشدید شده است، پس از ترور یک افسر سپاه در تهران در ماه گذشته و تشدید حملات هوایی علیه اهداف مرتبط با ایران در سوریه، تهدیدهای مقامات حکومتی ایران نیز علیه اسرائیل و شهروندان افزایش یافته است.

محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه چهارشنبه مدعی شد که ایران در حال وارد کردن «ضربه‌های مداوم» به اسرائیل است. او افزود: این ضربه‌ها در اسرائیل، کرانه باختری، نوار غزه و حتی کشورهای منطقه وارد شده و می‌شود.

همزمان با تشدید نگرانی‌های اسرائیل، منطقه و جهان درباره خطر دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای نیز محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه و معاون اقتصادی رئیس جمهوری کنونی ایران نیز اخیرا با اشاره به تهدیدات اسرائیل علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورش، آرزو کرد که ای کاش اسرائیل دچار خطای محاسباتی شده و بهانه‌ای به دست ایران بدهد تا آن را از روی زمین محو کند.

تایمز اسرائیل جمعه به نقل از مقام‌های امنیتی این کشور گزارش داد که جمهوری اسلامی به باندهای ایرانی و ترکیه‌ای که به استخدام خود درآورده دستور داده در آخر هفته در ترکیه و به ویژه در استانبول، «به هر قیمتی» که می‌توانند شهروندان اسرائیلی را هدف قرار دهند.

مقام‌های اسرائیل ضمن هشدار درباره تلاش عوامل ایران برای نفوذ به رستوران‌ها، مکان‌های تفریحی و هتل‌های محل اقامت شهروندان اسرائیل در استانبول به‌منظور ربودن یا کشتن آنها، به آن دسته از شهروندان اسرائیلی که امکان خروج از ترکیه را ندارند تاکید کردند از هتل خارج نشوند و درهای اتاق‌های خود را قفل نگه دارند.

مقام‌های اسرائیلی همچنین از شهروندان این کشور خواسته‌اند هر چیزی را که اسرائیلی بودنشان را نشان دهد مخفی کنند.

در حال حاضر، برآورد می‌شود حدود دو هزار شهروند اسرائیل در ترکیه باشند.

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل نیز به وای‌نت گفت: هسته‌های تروریستی ایران در پی صدور دستور انجام حملات، در خیابان‌های استانبول به دنبال شهروندان اسرائیلی می‌گردند.

در همین حال، هاآرتس به نقل از منابع آگاه اسرائیلی گزارش داد مقام‌های ترکیه در روزهای اخیر چند گروه ایرانی را در ارتباط با این توطئه‌ها بازداشت کرده‌اند.

کانال ۱۲ اسرائیل نیز گزارش داد در دو هفته اخیر چند توطئه حمله ایران در ترکیه خنثی شده است.در همین حال، دنی دانون، سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل، گفت: «عوامل ایران هم‌اکنون برای یافتن غیرنظامیان بی‌گناه اسرائیلی در استانبول تلاش می‌کنند. اگر شهروندان اسرائیلی آسیب ببینند، پیامدهای سنگینی برای رژیم جنایتکار تهران خواهد داشت.»

این در حالی است که رسانه‌های اسرائیلی گزارش کرده‌اند آنکارا به جمهوری اسلامی هشدار داده اجازه نخواهد داد خاک ترکیه را به محلی برای عملیات خود علیه اسرائیل بدل کند.

شبکه کان اسرائیل روز چهارشنبه گزارش داده بود سرویس‌های امنیتی اسرائیل معتقدند هسته‌های تروریستی ایران هنوز در ترکیه حضور دارند و نیروهای امنیتی اسرائیل و ترکیه برای خنثی کردن هر گونه حمله احتمالی از سوی این گروه تلاش می‌کنند.

مقام‌های اسرائیلی بر این باورند که جمهوری اسلامی به دنبال گرفتن انتقام کشته شدن اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران است که اسرائیل را مسئول مرگ آن‌ها می‌داند.

از سوی دیگر شورای امنیت ملی اسرائیل روز دوشنبه گذشته سطح هشدار خود را برای استانبول به سطح چهار، به معنی بالاترین تهدید برای شهروندان اسرائیلی، افزایش داد.

پیش از این دولت اسرائیل چنین سطحی از هشدار درباره امنیت شهروندان و گردشگران اسرائیلی را برای چهار کشور عراق، یمن، افغانستان و ایران تعیین کرده بود.