تداوم تجمعات و اعتصاب‌ها؛ تشییع نمادین «سفره خالی» در کرمانشاه

تجمعات و اعتصاب‌ها در ایران برای چندمین روز متوالی ادامه دارد و شماری از معترضان امروز یک‌شنبه، 29 خرداد در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها آمدند.

بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای اراک، اهواز، شوش، شوشتر، رشت و شهرهای دیگر امروز در اعتراض به وضعیت نامساعد معیشتی و حقوق‌های ناچیز مقابل ادارات کل تامین اجتماعی تجمع کرده و شعارهای ضد حکومتی سر دادند.

بازنشستگان تامین اجتماعی کرمانشاه، با برپایی تجمع و تشییع نمادین «سفره» به اجرایی نشدن مصوبه‌ مزدی شورای عالی کار و وضعیت نامساعد معیشتی اعتراض کردند.

پیشتر کارگران و بازنشستگان در شهرهای مختلف با پهن کردن سفره‌های خالی به افزایش فقر و فشارهای اقتصادی اعتراض کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها بازنشستگان امروز، شعارهایی مانند «دولت شش کلاسه، همین روزا خلاصه»، «‌توپ تانک فشفشه، رئیسی باید گم بشه»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» و «نه مجلس نه دولت نیستند به فکر ملت» و«رزمندگان دیروز، گرسنگان امروز» سر دادند.

در اهواز نیز بازنشستگان تأمین اجتماعی شعار «مدیر بی‌لیاقت، استعفا استعفا» سر دادند.

از سویی، گروهی از کارمندان سازمان محیط‌ زیست، یکشنبه 29 خرداد، در اعتراض به پایین بودن دستمزدهای خود در محوطه این سازمان تجمع کردند.

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهد، شماری از کسبه و مغازه‌داران در شهرهای مختلف، در اعتراض به شرایط اقتصادی و افزایش مالیات بخش خصوصی، مغازه‌های خود را تعطیل کرده و تجمع اعتراضی برگزار کردند.

روز پنج‌شنبه در جریان تجمعات سراسری معلمان و فرهنگیان بیش از 100 معلم بازداشت شد.

در همین رابطه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز این هفته با انتشار گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، از «استفاده بیش از حد از زور» و قوه قهریه مرگبار با هدف سرکوب معترضان ایرانی ابراز نگرانی کرد.

تجمعات بازنشستگان، معلمان و فعالان کارگری در شرایطی در ایران برگزار می‌شود که پیشتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی «اعتراضات مردمی» را به «دشمنان» نسبت داد و ادعا کرد که همه در کشور از حکومت و نظام جمهوری اسلامی «رضایت دارند.»