ده معلم محبوس در زندان سقز دست به اعتصاب غذا زدند

همزمان با ادامه بازداشت گروهی از معلمان و فعالان صنفی که در جریان تجمع سراسری پنجشنبه گذشته زندانی شدند، گزارش‌هایی درباره اعتصاب غذای برخی از آنان از جمله ده معلم زندانی در سقز منتشر شده است؛ سندیکای شرکت واحد نیز از افزایش فشارها بر رضا شهابی در زندان اوین خبر داده است.

این ده معلم محبوس در زندان سقز که دست به اعتصاب غذا زده‌اند شامل خالد عبداللهی، سلیمان عبدی، احمد قادری، آمانج امینی، زاهد مرادی، اسماعیل ریحانی، حسام خاکپور، حسن رحیمیان، طاهر حامدی، محسن شکوهی هستند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز با انتشار تصاویری، گزارش داد که گروهی از معلمان و فعالان صنفی کردستان با خانواده‌های این معلمان محبوس دیدار و از همکاران زندانی خود اعلام حمایت کردند.

همچنین انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) خواستار آزادی فوری همکاران زندانی خود شد و در بیانیه‌ای تاکید کرد: «صدای حق‌طلبی معلمان با سرکوب، تهدید، بازداشت، ارعاب و صدای بالگردهای نظامی خفه نمی‌شود».

در این بیانیه همچنین آمده است: «آیا شکایت بابت بحران معیشتی جرم است؟ آیا فریاد برآوردن بابت رنج‌های دانش‌آموزان و عدالت آموزشی جرم است؟ آیا اگر معلمان بگویند ناامنی فضای اجتماعی نتیجه سیستم ناکارآمد آموزش و پرورش است مرتکب جرم شده‌اند؟»

در همین حال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان اسامی برخی از معلمان بازداشت شده در دیگر استان‌ها را نیز منتشر کرده است.

به نوشته این شورا، دست‌کم شش فعال صنفی معلمان در گیلان، شامل محمود صدیقی‌پور، عزیز قاسم‌زاده، جواد سعیدی، انوش عادلی، آقای نهالی و آقای لاجوردی، همچنان در بازداشت‌اند.

در سنندج غیاث نعمتی، محمدرضا مرادی، صلاح حاجی‌میرزایی و بهزاد قوامی و در دیواندره کردستان نیز هیوا قریشی، کاوە محمدزادە، امید شاەمحمدی، پرویز احسنی بازداشت شده‌اند.

بنابر این گزارش، در استان بوشهر دست‌کم دو فعال صنفی به نام‌های محسن عمرانی و محمود ملاکی و در استان فارس دست‌کم پنج معلم و فعال به نام‌های زهرا اسفندیاری، حسام‌الدین مظلومی، مراد نوشادی، مرتضی رشیدی و رمضان ابونصری در بازداشت‌اند.

تازه‌ترین تجمع سراسری معلمان در شهرهای مختلف ایران روز پنجشنبه ۲۶ خرداد در اعتراض به بازداشت همکاران خود و همچنین اجرا نشدن قانون رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در فضایی امنیتی برگزار شد و ماموران بیش از ۱۰۰ معلم را بازداشت کردند.

از سوی دیگر، گزارش‌ها از ادامه اعتصاب غذای یک فعال سندیکایی در زندان اوین حکایت دارد.

به گزارش سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، رضا شهابی شامگاه یکشنبه در تماسی تلفنی و در شرایط ضعف شدید جسمی خبر داد به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد و در دو روز گذشته بشدت تحت فشار بازجویش بوده است.

به گفته همسر این فعالی صنفی، او در این تماس گفت بشدت تحت فشار بازجو قرار دارد و در مورد دیدار با دو معلم فرانسوی نیز گفت که این دیداری بسیار معمولی بود و صحبت خاصی هم جز مسایل سندیکایی مطرح نشد و «مگر ما به اسناد طبقه‌بندی شده محرمانه دسترسی داریم که این‌قدر مرا تحت فشار می‌گذارید؟»

رضا شهابی از هفته گذشته در اعتراض به فشارها و توهین‌های بازجو و همچنین عدم دسترسی به درمان و خدمات پزشکی دست به اعتصاب غذا زده است.