زلنسکی: سرزمین‌های جنوب کشورمان را به کسی واگذار نمی‌کنیم

رئیس جمهوری اوکراین بار دیگر محاصره بنادر جنوبی این کشور توسط روسیه را محکوم کرد.ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با تاکید بر این‌که همه اوکراینی‌ها در دفاع از تمامیت ارضی کشور تردیدی ندارند، گفت هیچ بخشی از سرزمین اوکراین واگذار نخواهد شد.

زلنسکی یک‌شنبه 29 خرداد طی یک سخنرانی ویدیویی در راه بازگشت از مناطق میکولایف و اودسا واقع در سواحل دریای سیاه، بار دیگر متعهد شد که از مناطق جنوب کشورش دفاع کند.

او در ادامه این ویدیو که امروز از سایت ریاست جمهوری این کشور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «جنوب را به هیچکس نمی‌دهیم، بلکه هر آنچه متعلق به خودمان است را پس می‌گیریم و مرزهای دریایی اوکراین را امن خواهیم کرد».

زلنسکی قول داد همه مناطق تخریب‌شده توسط بمباران روسیه را بازسازی خواهد کرد. او تاکید کرد که موشک‌های روسیه نمی‌تواند اراده و عشق مردم اوکراین به زندگی را نابود کنند.

رئیس جمهوری اوکراین بار دیگر محاصره بنادر جنوبی این کشور توسط روسیه را محکوم کرد.

بحران غلات
به‌رغم تعهد ترکیه برای حل بحران غله، اما با توجه به عدم توافق برای ایجاد کریدور دریایی امن میلیون‌ها تن غله همچنان در بنادر اوکراین انبار شده است.

کرملین همواره تاکید کرده که شرط اساسی برای گشایش گذرگاه‌های امن دریایی، مین‌زدایی نیروهای اوکراینی از دریا است اما اوکراینی‌ها به‌دلیل احتمال تسهیل پیشروی ارتش روسیه از چنین کاری اجتناب می‌کنند.

در میان اتهام‌زنی مسکو و کی‌یف به یکدیگر درباره این بحران و به‌رغم فرارسیدن فصل برداشت غلات در بسیاری از کشورها، نگرانی‌های جهانی از احتمال افزایش بحران در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه به‌دلیل نیاز به غله افزایش یافته است.