سی‌ان‌ان: یک هیات روسیه ماه گذشته برای بازدید از پهپادهای ایران دو بار به کاشان رفت

سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد یک هیات روسیه ماه گذشته دست‌کم دوبار از پایگاه هوایی کاشان بازدید کرد و مقام‌های ایرانی پهپادهای شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را به آنها نشان دادند.

طبق این گزارش، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت: «بر اساس اطلاعاتی که داریم ایران برای ارائه چندصد پهپاد تهاجمی به روسیه خود را آماده می‌کند. اطلاعات آمریکا از بازدید هیات روسی از کاشان نشان می‌دهد روسیه همچنان به دریافت این پهپادهای تهاجمی علاقمند است.»

به گزارش سی‌ان‌ان، جیک سالیوان تایید کرد که اولین بازدید هیات روسی از ایران در ماه گذشته بوده و دیگر مقام‌های آمریکایی گفتند سفر دوم این هیات در ۱۴ تیر ماه صورت گرفته است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از آن در روز جمعه، یک مقام پنتاگون در جمع خبرنگاران گفت تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین به دست نیامده و هیچ پهپاد ایرانی در آسمان اوکراین رصد نشده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز روز جمعه در تماس تلفنی با وزیر خارجه اوکراین، سخنان مشاور امنیت ملی آمریکا را درباره ارسال پهپاد ایران به روسیه اتهامات بی‌پایه و اساس خواند.

امیر عبداللهیان گفت: «همان‌طور که از ابتدای بحران اعلام کرده‌ایم، ما مخالف جنگ در افغانستان، یمن، فلسطین و از جمله اوکراین هستیم.»

مشاور امنیت ملی آمریکا پیش‌تر در روز دوشنبه نیز اعلام کرده بود که اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد که ایران در صدد ارسال صدها پهپاد به روسیه و آموزش به نیروهای روس برای استفاده از این پهپادها در جنگ علیه اوکراین است.

یک روز پس از اظهارات سالیوان، یوگنیا کراوچوک، معاون حزب خادم مردم، حزب رییس‌ جمهوری اوکراین، به ایران‌اینترنشنال گفت مقامات کشورش از شنیدن خبر همکاری پهپادی جمهوری اسلامی و روسیه شوکه شده‌اند و هشدار داد این اقدام تهران به کشته‌شدن غیرنظامیان بیشتر در اوکراین منجر خواهد شد.

چندی پیش، روزنامه گاردین به نقل از منابع آگاه گزارش داد که روسیه با کمک شبکه جمهوری اسلامی برای قاچاق سلاح، در حال دریافت سلاح‌ها و تجهیزات نظامی برای تامین تسلیحاتی نیروهای خود در اوکراین است.

بر اساس این گزارش، این سلاح‌ها از جمله شامل آرپی‌جی و موشک‌های ضدتانک و همچنین سیستم‌های پرتاب موشک با طراحی برزیلی است که از عراق برای نیروهای روسیه ارسال شده است.