خامنه‌ای عضویت احمد جنتیِ ۹۵ ساله در شورای نگهبان را تمدید کرد

رهبر جمهوری اسلامی در حکمی جدید عضویت سه تن از فقهای شورای نگهبان از جمله احمد جنتی را برای یک دوره دیگر تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، علی خامنه‌ای روز شنبه، ۲۵ تیر، علاوه بر حکم آقای جنتی، در حکم‌های جداگانه عضویت محمدرضا مدرسی‌ یزدی و مهدی شب‌زنده‌دار را نیز برای یک دوره جدید تمدید و آن‌ها را به‌ عنوان عضو فقهای شورای نگهبان ابقا کرد.

خبر انتصاب دوباره آقای جنتی که بیش از ۹۵ سال دارد در حالی منتشر می‌شود که گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال برکناری او مطرح بود.

احمد جنتی علاوه بر سن بالا بارها به دخالت در امور مربوط به انتخابات و جانبداری از این یا آن نامزد متهم شده است. او از سال ۱۳۷۱ دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشته است.

پیشتر موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس اواسط تیر گفته بود که تا زمانی که آقای جنتی به‌ عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان باشد «خیلی بعید» است که از دبیری این شورا «جا‌به‌جا» شود.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رهبر فقهای شورای نگهبان را به طور مستقیم و برای یک دوره شش ساله منصوب می‌کند.

شورای نگهبان یک نهاد نظارتی است و اعضای آن در مورد موضوع‌های مهم حاکمیتی از جمله انتخاب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی تصمیم می‌گیرند. همچنین تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی پیش از لازم‌الاجرا شدن، به منظور تعیین عدم مغایرت با موازین شرع و قانون اساسی باید به تایید این شورا برسد.