وزارت خارجه ایران: اظهارات بایدن در سفر او به خاورمیانه، ادامه سیاست ایران‌هراسی بود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهارات جو بایدن درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و تهدید منطقه‌ای ایران را در جریان سفر او به خاورمیانه «مردود و بی اساس» خواند و گفت ایالات‌ متحده با ادامه سیاست ایران‌هراسی به دنبال ایجاد بحران در منطقه است.ناصر کنعانی در ادامه گفته است، «سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در بهره برداری از فن آوری صلح آمیز هسته‌ای در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی» است.

برنامه هسته‌ای ایران یکی از محورهای اصلی نگرانی‌های غرب و کشورهای منطقه است و جو بایدن در جریان دیدار با مقام های اسرائیلی و عربستان سعودی تاکید کرد که ایالات متحده متعهد به تضمین این موضوع است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

جو بایدن روز شنبه همچنین گفته بود که آمریکا همچنان رویکرد دیپلماتیک را برای بازگرداندن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران دنبال می‌‌کند.

ناصر کنعانی هم روز شنبه بر پایبندی بر استمرار گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها تاکید کرده است.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام از فروردین ماه متوقف شده است و مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در هشتم تیرماه در دوحه نیز نتیجه‌ای در بر نداشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین روز شنبه در نشست جده با حضور سران کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، اردن و مصر تاکید کرد که ایالات متحده به همکاری نزدیک خود با کشورهای منطقه برای مقابله با تهدیدات منطقه‌ای ایران ادامه می‌دهد.

آمریکا و عربستان نیز روز گذشته در بیانیه‌ای مشترک بر لزوم توقف دخالت ایران در امور داخلی کشورها، حمایت این کشور از تروریسم از طریق گروه‌های وابسته و اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه پافشاری کردند.

این در حالی است که ناصر کنعانی می‌گوید٬ جمهوری اسلامی ایران « از گفت‌وگو با همسایگان و ابتکارهای درون منطقه ای» استقبال می‌کند.

جو بایدن در جریان سفر منطقه‌ای خود ابتدا وارد اسرائیل شد و با مقام‌های این کشور و همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کرد.

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه وارد عربستان شد و با پادشاه و ولیعهد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

نشست امنیت و توسعه جده به میزبانی عربستان سعودی در آخرین روز از سفر رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه برگزار شد.