بریتانیا می‌گوید حدود ۵۰ هزار سرباز روسیه از آغاز تهاجم به اوکراین «کشته یا زخمی» شده‌اند

یک تانک منهدم شده روسی توسط ارتش اوکراین در نمایشگاهی با عنوان «برای آزادی ما و شما» در ورشو، لهستان؛ ثبت شده در تاریخ ۲۷ ژوئن ۲۰۲۲

در حالی‌که نزدیک‌به پنج ماه از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد، رئیس ستاد دفاع بریتانیا می‌گوید طی این مدت، «حدود ۵۰ هزار سرباز» ارتش روسیه کشته یا زخمی شده‌اند و «یک‌هزار و ۷۰۰ تانک روسی» نیز منهدم شده است.

بر اساس برآورد این مقام ارشد نظامی بریتانیا، روسیه از ابتدای جنگ در اوکراین، شاهد نابودی حدود چهار هزار وسیله نقلیه زرهی خود بوده است.

ادمیرال تونی رادکین در مصاحبه‌ای تلویزیونی که روز یک‌شنبه ۲۶ تیرماه از «بی‌بی‌سی» پخش شد، گفت که نظر به این داده‌ها و عقب‌نشینی‌های مسکو از مناطقی از خاک اوکراین، اکنون خطر کم‌تری از سوی نیروهای زمینی روسیه متوجه کشور همسایه است.

اعلام این برآوردها در شرایطی است که طی چند روز اخیر، مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که روسیه از ایران خواسته است «صدها هواپیمای بدون سرنشین» با قابلیت حمل تسلیحات به این کشور تحویل دهد تا در تهاجم نظامی خود علیه اوکراین از آن‌ها استفاده کند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که طرح روسیه برای به خدمت گرفتن پهپادهای ایرانی نشانه «نیاز مبرم» روسیه به تقویت نیروهای خود به دلیل خسارات سنگین ناشی از جنگ پنج ماهه علیه اوکراین است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز ۲۵ تیرماه به نقل از مشاور امنیت ملی آمریکا و همچنین بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که به‌طور اختصاصی به دست این شبکه خبری رسیده، گزارش داد اعضای یک هیئت روسی طی یک ماه گذشته، دست‌کم دو بار از پایگاه هوایی در شهر «کاشان» بازدید کردند تا پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح را بررسی کنند.

وزیر خارجه ایران، یک روز پیشتر اظهارات جیک سالیوان را اتهام‌های «بی‌پایه و اساس» از سوی واشینگتن خوانده و مدعی شده بود که جمهوری اسلامی مشارکتی در این جنگ ندارد.

گزارش‌های مختلف حاکی است از زمانی‌که مریکا و متحدانش ارسال تسلیحات پیشرفته‌تر و با دقت بالا مانند موشک‌های هدایت‌شونده را برای کمک به اوکراین آغاز کرده‌اند، ارتش روسیه با خسارات سنگین‌تری روبه‌رو شده است.

رئیس ستاد دفاع بریتانیا در عین حال به بی‌بی‌سی گفت که نباید تصور کرد خسارات و تلفات به بار آمده به سرنگونی دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، منجر خواهد شد، چرا که «روسیه همچنان یک قدرت هسته‌ای به‌شمار می‌رود و از قابلیت‌های سایبری و قابلیت‌های فضایی برخوردار است».

او همچنین تصریح کرد گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر این‌که پوتین بیمار است و یا این‌که سرانجام ترور و یا سرنگون خواهد شد، صرفا افکاری «پوچ و واهی» است و نسبتی با واقعیت ندارد.

ادمیرال راداکین با اشاره به این‌که رئیس جمهور پوتین توانسته است هر مخالفی را سرکوب کند، افزود که «در مقام متخصصان نظامی، ما شاهد یک رژیم نسبتاً پایدار در روسیه هستیم».

او این وضعیت را «غم‌انگیز» خواند و افزود که با این حال،‌ در میان مقام‌های ارشد روسیه و حلقه نزدیکان کرملین، هیچ‌کس انگیزه‌ای برای به چالش کشیدن پوتین ندارد.

روسیه روز شنبه اعلام کرد که نیروهایش عملیات نظامی خود را در اوکراین در «تمام مناطق عملیاتی» تشدید خواهند کرد.

هم‌زمان ارتش اوکراین هم خبر داد که ظاهراً روسیه در حال سازمان‌دهی مجدد یگان‌های خود برای حمله به اسلوویانسک، شهر تحت کنترل اوکراین در منطقه دونتسک، است.

در پی ناکامی نیروهای روسیه در تصرف کی‌یف، پایتخت اوکراین، و دیگر شهرهای بزرگ در شمال شرق این کشور در هفته‌های نخست تهاجم نظامی، ارتش روسیه قوای خود را بر تصرف منطقه دونباس، قلب صنعتی شرق اوکراین، متمرکز کرد. این منطقه متشکل از دو استان دونتسک و لوهانسک است.