تهدید تهران به تولید بمب اتم و آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران

ساعاتی پس از انتشار اظهارات کمال خرازی درباره توانایی فنی جمهوری اسلامی برای ساخت بمب اتمی، محمدجواد لاریجانی نیز در برنامه‌ای تلویزیونی گفت اگر ایران به این نتیجه برسد که سلاح هسته‌ای بسازد کسی نمی‌تواند جلویش را بگیرد.

محمدجواد لاریجانی، از مقام‌های سابق وزارت خارجه و قوه قضاییه جمهوری اسلامی، گفت: طبق فتوای خامنه‌ای «اجازه نداریم دنبال تولید سلاح‌های کشتار جمعی از جمله اتمی برویم، منتها اگر بخواهیم یک وقتی این کار را بکنیم طبیعتا هیچ کس جلوی ما را نمی‌تواند بگیرد. خودشان هم این را می‌دانند».

لاریجانی شامگاه یکشنبه در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه ۲ تلویزیون جمهوری اسلامی گفت: «من معتقدم کُندی‌ای که در جریان برجام اتفاق افتاد به سرعت بازسازی می‌شود، و این توان چیزی نیست که با بمباران از بین برود.»

پس از پایان سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه و اظهارات یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر آزادی عمل در تقابل با برنامه اتمی ایران، دو مقام ایرانی بر توانایی تولید «بمب اتم» توسط تهران تاکید کردند.

لاپید با اشاره به «تاریخی‌بودن» سفر بایدن به اسرائیل تاکید کرد که اسرائیل، آزادی عمل کامل دیپلماتیک و عملیاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران را برای خود محفوظ می‌داند.

رئیس جمهوری آمریکا در سفر به اسرائیل و حضور در نشست مشترک جده با کشورهای شورای همکاری خلیج، مصر، اردن و عراق با تاکید بر حمایت از شرکا و متحدان، خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از خاورمیانه را «اشتباه» توصیف کرد و گفت به روسیه، چین و ایران اجازه بهره‌برداری از خلا ایجاد شده در منطقه را نخواهد داد.

بایدن هر چند خواستار مذاکره برای حل بحران اتمی ایران شد اما تصریح کرد که مانع دستیابی ایران به بمب اتم می‌شود و کاربرد «گزینه نظامی» و توسل به زور به عنوان آخرین راه‌حل را از روی میز کنار نگذاشته است.

همزمان با سفر بایدن به منطقه، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران با ادعای این که قدرت نظامی ایران «امنیت ساز» است، گفت که تهران به هر اقدام اشتباه آمریکا پاسخ خواهد داد.

ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران هم بکارگیری گزینه «توسل به زور» علیه جمهوری اسلامی توسط بایدن را به حساب «جنگ روانی، توهم و خواب‌آلودگی» مقامات آمریکایی و اسرائیلی گذاشت.

بمب اتم
اما مقامات ایرانی تنها به این اظهارات بسنده نکردند و تنها دو روز پس از پایان سفر رئیس جمهوری آمریکا از خاورمیانه، جهان و منطقه را به تولید «بمب اتم» تهدید کردند.

ابتدا کمال خرازی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفت: «بر هیچ کس پوشیده نیست که ما توانایی فنی برای ساخت بمب هسته‌ای را داریم اما تصمیمی در این خصوص نداریم. تنها طی چند روز میزان غنی‌سازی اورانیوم را از 20 درصد به 60 درصد رساندیم و به راحتی می‌توانیم به 90 درصد نیز برسانیم.»

پس از آن محمدجواد لاریجانی، دبیر پیشین ستاد حقوق بشر ایران در گفتگوی ویژه خبری با تلویزیون کشورش اظهار داشت که «اگر بخواهیم به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنیم کسی نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد.»

این اظهارات نشان داد که نگرانی‌ کشورهای منطقه، جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پنهانکاری‌ها و تاخیرهای عامدانه ایران در مذاکرات اتمی بجا و درست بوده است.

دیپلمات‌های غربی بارها تاکید کردند که طولانی و فرسایشی‌شدن مذاکرات اتمی که از مارس 2021 (فرودین 1400) آغاز شده است، به‌دلیل درخواست‌های فرابرجامی ایران از جمله حذف سپاه و نهادهای اقتصادی مرتبط با آن و برخی اشخاص و ارگان‌های مرتبط با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از فهرست تروریسم آمریکا است.

تهران همچنین نه تنها به ابهامات و پرسش‌های آژانس درباره کشف ذرات با غنای بالا در برخی سایت‌های اتمی مخفی پاسخی نداده است بلکه در اقدامی تنش‌آفرین و به بهانه عدم تعهد کشورهای طرف برجام به تعهداتشان، اقدام به خاموش‌کردن برخی دوربین‌های نظارتی از برخی تاسیسات هسته‌ای خود کرد.

ایران پیشتر غنی‌سازی اورانیوم را از 3.67 درصد تا 60 درصد و حجم اورانیوم غنی‌شده در داخل ایران را بیش از 10 برابر مجاز افزایش داده بود که چنین اقداماتی ماهیت نظامی برنامه اتمی ایران را بیشتر نمایان کرد.

آماده برای حمله
اظهارات اخیر مقامات ایرانی و گام‌های تنش‌آفرین پیشین در رابطه با برنامه اتمی این کشور باعث شد تا آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل یک‌شنبه اعلام کند که تل‌آویو در حال آماده کردن شرایط داخلی کشور برای جنگ است و ارتش اسرائیل برای حمله به ایران آماده می‌شود.

کوخاوی با اشاره به این که گزینه نظامی علیه برنامه اتمی ایران در صدر برنامه‌های امنیت ملی اسرائیل است، ابراز داشت برنامه‌های عملیاتی متنوع، منابع مالی و انسانی لازم و اطلاعات و آموزش مورد نیاز در این زمینه در حال آماده‌سازی است و اسرائیل به دنبال دستیابی به تسلیحات لازم برای انجام چنین عملیاتی است.

این اظهارات در حالی است که اسرائیل پیشتر با اعلام «دکترین اختاپوس» و اتخاذ راهبرد «ترور هدفمند» گفته بود که دیگر فقط با نیروهای نیابتی تهران در منطقه مقابله نخواهد کرد بلکه با انتقال جنگ به داخل خاک ایران سر اختاپوس را هدف قرار خواهد داد.

در همین رابطه طی چند ماه اخیر چندین مرکز موشکی، پهپادی و هسته‌ای ایران و تعدادی از مرتبطین با برنامه‌های نظامی و اتمی و برخی فرماندهان سپاه در خاک ایران مورد حمله و ترور قرار گرفتند که این اقدامات به اسرائیل نسبت داده شد.