اندیشکده آمریکایی: واشینگتن باید تهران را برای صدور پهپاد به روسیه مجازات کند

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در مقاله‌ای به تحلیل مساله صدور هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین پرداخته و از دولت آمریکا خواسته تا حکومت ایران را برای این قضیه مجازات کند.

به گفته این اندیشکده، اوکراینی‌ها نگرانند که پهپادهای ایرانی روسیه را در هدف قرار دادن واحدهای توپخانه موشکی «هیمارس» آنها توانا کند. هیمارس طی هفته‌های اخیر نقش مهمی در کوبیدن زاغه‌های مهمات، پست‌های فرماندهی، و سایر اهداف با ارزش بالای روسی بازی کرده است.

بر این اساس، «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» از واشینگتن خواسته پس از مشورت با کیف و در همکاری با دیگر متحدان خود، راه‌هایی برای کمک به نیروهای اوکراینی در مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی پیدا کند، و بر فرض مثال ارتش اوکراین را با تجهیزات جنگ الکترونیکی پیشرفته و سیستم‌های پدافند هوایی پیشرفته مثل «اَوِنجر» و «اِم-شورَد» تجهیز کند.

به گفته این اندیشکده، فراتر از پیامدهای فوری انتقال پهپاد برای جنگ اوکراین، این قضیه نقض تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را برجسته می‌کند. این مسئله به ویژه از آن رو دارای اهمیت است که نادیده گرفتن نقض تحریم‌ها توسط جامعه بین‌الملل می‌تواند تهران را تشویق به درخواست سامانه‌های پدافند موشکی S-400 از مسکو کند. روسیه پیشتر از دادن این سامانه پیشرفته به ایران خودداری کرده بود، اما با نظر به وقایع اخیر، احتمال تجدید نظر مسکو در این باره وجود دارد.

«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» تاکید می‌کند که اگر واشینگتن قید احیای توافق هسته‌ای با ایران را بزند و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که «برجام» را در سال 2015 ممکن کرد را کنار بگذارد، آن وقت می‌تواند به طور یک‌جانبه با توسل به فرایند «اسنپ بک» یا بازگشت سریع تحریم‌ها، ایران را برای صدور پهپاد به روسیه تنبیه کند.

این اندیشکده آمریکایی در نهایت توصیه می‌کند که ایالات متحده باید تمام اشخاص و سازمان‌هایی که در فرایند تولید، فروش، یا انتقال هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی به روسیه شرکت دارند را به شدت تحریم کند، علاوه بر اینکه کنگره آمریکا باید برنامه‌ای جامع برای مقابله با پروژه پهپادی تهاجمی رژیم ایران تدارک ببیند.