ایمن الظواهری در حمله پهپادی آمریکا در افغانستان کشته شد

مقامات آمریکایی از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر سازمان القاعده طی حمله پهپادی آمریکا در افغانستان خبر دادند.

یک مقام ارشد آمریکایی پیش‌تر دوشنبه 10 مرداد اعلام کرد که ایالات متحده عملیات «موفقیت‌‌‌آمیز» ضد «هدف مهمی از سازمان القاعده» در افغانستان انجام داده است.

این مقام آمریکایی مسئول همچنین گفت که «طی آخر هفته ایالات متحده آمریکا در چارچوب مبارزه با تروریسم عملیاتی را علیه یک هدف مهم از سازمان القاعده در افغانستان انجام داد».

پیش‌تر خبرنگار «العربیه» نیز در این‌باره اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا جزئیاتی را درباره هدف قرار دادن یک شخصیت مهم مرتبط با تروریسم در افغانستان اعلام خواهد کرد.

از طرفی طالبان بدون ذکر جزئیاتی تنها اعلام کرد این که ایالات متحده آمریکا آخر هفته با انجام حمله‌ای پهپادی یک ساختمان مسکونی را در کابل هدف قرار داده است.
عملیات موفقیت‌آمیز

به گزارش«فرانس پرس» این مقام آمریکایی افزود که «این عملیات موفقیت‌آمیز بوده و خسارت‌هایی در بین غیرنظامیان به همراه نداشته است».

همزمان با این دو مقام آمریکایی دیگر به «رویترز» گفتند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» در ابتدای هفته با یک پهپاد حمله‌ای را در افغانستان انجام داده است.

این دو مقام مسئول به شرط فاش نشدن هویت خود، افزودند که این حمله پهپادی در روز یکشنبه 9 مرداد در کابل، پایتخت افغانستان انجام شده و جزئیات بیشتری در‌باره این حمله پهپادی و خسارت‌های جانی احتمالی آن ارائه ندادند.جو بایدن رییس جمهور آمریکا نیزاعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در یک عملیات آمریکا در افغانستان کشته شد و عدالت در مورد او به اجرا درآمد.

بایدن شامگاه دوشنبه به وقت واشینگتن اعلام کرد که رهبر القاعده روز شنبه کشته شد اما به خانواده او و هیچ شهروند غیرنظامی آسیبی نرسید.

رییس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد: افغانستان هرگز دوباره به بهشت امن تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد.پیش از این گزارش‌هایی درباره شنیده شدن صدای دو انفجار در بامداد شنبه در کابل منتشر شده اما طالبان اظهار نظر چندانی درباره آن نکرده بود.

با این حال ساعاتی پیش از سخنرانی جو بایدن، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان حمله پهپادی آمریکا به منطقه شیرپور کابل را محکوم کرد و آن را بر خلاف توافق‌نامه دوحه خواند.

جو بایدن در سخنرانی خود جزییاتی از عملیات روز شنبه ارائه نکرد.

با این حال برخی رسانه‌های آمریکایی، از جمله واشینگتن‌پست، گزارش دادند که الظواهری در خانه‌ای در محله دیپلماتیک کابل هدف قرار گرفت و نیویورک‌تایمز نیز این خانه را متعلق به سراج‌الدین حقانی وزیر کشور طالبان دانست.رسانه‌های آمریکایی همچنین با اشاره به اینکه عملیات زیر نظر سازمان سی‌آی‌ای انجام شد، پهپاد حمله کننده را از نوع خاص، رادارگریز و مجهز به موشک‌های دقیق توصیف کردند.

ایمن الظواهری، متولد ۱۹۵۱ در مصر، از دانشگاه پزشکی فارغ‌التحصیل شد و در تاسیس گروه‌های جهادی در این کشور نقش داشت.

او در دوران تهاجم شوروی به افغانستان به این منطقه رفت و پس از آشنایی با اسامه بن لادن، ‌در بنیان‌گذاری شبکه القاعده با او همراه شد.

پس از کشته شدن بن لادن در سال ۲۰۱۱ الظواهری به عنوان رهبر جدید القاعده معرفی شد.

آمریکا برای اطلاعات منجر به یافتن زنده یا مرده او ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

با کشته شدن الظواهری، شماری از تحلیلگران به موضوع جانشین احتمالی او اشاره کرده و از سیف‌العدل که گفته می‌شود ساکن ایران است به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی نام برده‌اند.

دی‌ماه ۹۹ مایک پومپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا، از جمهوری اسلامی به عنوان پایگاه جدید القاعده یاد کرد و گفت: اعضای القاعده بر خلاف افغانستان که در کوه‌ها مخفی می‌شدند «امروز زیر چتر حفاظتی رژیم ایران فعالیت می‌کنند.»

ابومحمد المصری، از رهبران القاعده، نیز تابستان ۹۸ در تهران کشته شد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرد.