بلینکن: ایران تمایلی برای توافق هسته‌ای ندارد و تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفت و پتروشیمی این کشور تا بازگشت تهران به توافق ادامه خواهد داشتد

همزمان با بیانیه مشترک آمریکا، بریتانیا و فرانسه که در آن خواستار پایبندی ایران به مفاد برجام و قطعنامه‌ شورای امنیت شدند، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از یک گام تنش‌آمیز دیگر تهران برای راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته و شتاب دادن به روند غنی‌سازی اورانیوم در این کشور خبر داد.

این اظهارات کمالوندی و اصرار ایران بر تداوم نقض تعهدات برجامی آن در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه این کشور دوشنبه 10 مرداد ضمن اعلام بررسی پیش‌نویس طرح اروپایی، گفت چنانچه آمریکا با نرمش نشان دادن، «واقع‌بینانه» رفتار کند، تهران برای دست‌یابی به توافقی «قوی، خوب و پایدار» آمادگی دارد.

از دیگر سو آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد که جهان باید مانع از اشاعه تسلیحات هسته‌ای شود. او همچنین از طرحی برای کاستن از خطرات هسته‌ای خبر داد و افزود که ایالات متحده برای همکاری با روسیه و چین و شرکای خود جهت منع گسترش تسلیحات هسته‌ای آمادگی دارد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به توضیح طرحی که ایالات متحده همراه با متحدان خود برای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در دست دارد پرداخت و به‌طور ویژه بر تقویت نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

در این بیانیه که در جریان دهمین کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای منتشر شد، وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا و فرانسه در بیانیه مشترکی از تهران خواستند که مفاد برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کرده و در مورد موضوعات حل نشده در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری و شفاف‌سازی کند.

فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران به آژانس، اعتماد دیگر کشورهای عضو این آژانس را به اقدامات ایران مخدوش کرده و آنان در آخرین نشست شورای حکام با صدور قطعنامه‌ای به تهران توصیه کردند که هرچه سریع‌تر به سوالات بازرسان آژانس پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد.

از تاریخ صدور قطعنامه شورای حکام تا کنون ایران نه تنها پاسخی به سئوالات آژانس نداده، بلکه رویکردی تقابلی را علیه این نهاد بین‌المللی اتخاذ کرده و ضمن ممانعت از فعالیت‌های بازرسان آژانس بخش بزرگی از دوربین‌های نظارتی آژانس را از کار انداخته و همزمان از راه‌اندازی چندین آبشار دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیساتی سری و زیرزمینی خود خبر داد.

در ادامه تخلفات تهران از تعهدات آن به مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برجام بهروز کمال‌وندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به رسانه‌های این کشور گفت که دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته از دو نسل IR1 و IR6 صادر شده است.

روز گذشته نیز محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد که ایران توانایی ساخت بمب اتمی دارد، اما به گفته او «چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست.»

اظهارات اسلامی پس از آن عنوان می‌شود که در هفته‌های اخیر چندین مقام ایرانی از جمله کمال خرازی، مشاور علی خامنه‌ای و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران بر توانایی جمهوری اسلامی بر ساخت بمب اتم تاکید کرده‌اند.

در همین زمان، کانال سپاه قدس نیز در یک کلیپ ویدیویی از طرح فوق سری «عماد» برای تولید سلاح هسته‌ای پرده برداشت و مدعی شد که در صورت حمله اسرائیل یا آمریکا، مرکز فردو بصورت یک مرکز فرماندهی نظامی اتمی عمل کرده و قادر است «در یک چشم بهم‌زدن برنامه صلح‌آمیز اتمی را به برنامه هسته‌ای نظامی تبدیل کند».

در حالی که تهدیدهای ایران، به‌ويژه با اظهار توانایی تولید بمب اتمی، در روزهای اخیر افزایش چشمگیری یافته، وزرای خارجه کشورهای آمریکا، فرانسه و بریتانیا در بیانیه روز دوشنبه خود تاکید کردند که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.

وزیران خارجه این سه قدرت غربی که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز هستند، در ادامه از این که به‌رغم تلاش‌های فراوان دیپلماتیک، ایران تاکنون از امضای توافق سر باز زده و از مزایای احیای برجام استفاده نکرده است، ابراز تاسف کردند.

در همین زمینه آنتونی بلینکن اظهار کرد که ایران تمایلی برای توافق هسته‌ای ندارد و تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفت و پتروشیمی این کشور تا بازگشت تهران به توافق ادامه خواهد داشت.