انتقاد جمهوری‌خواهان از رویکرد دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران

به دنبال گزارش‌ها در خصوص قریب الوقوع بودن احتمال موافقت آمریکا با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره از رویکرد دولت این کشور در این زمینه انتقاد کرده‌اند.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای به شدت از دولت جو بایدن به دلیل تلاش برای احیای برجام انتقاد کرده است.

تد کروز می‌گوید، توافق دولت آمریکا برای بازگشت به برجام، صدها میلیارد دلار در اختیار حکومت جمهوری اسلامی قرار خواهد داد، تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران که تحت کنترل سپاه پاسداران است را بر می‌دارد و منابع لازم را جهت صدور تروریسم در اختیار این حکومت قرار می‌دهد.

این سناتور جمهوریخواه در ادامه گفته است٬ چنین توافقی برای امنیت ملی ایالات متحده، متحدان این کشور و برای امنیت آمریکایی‌ها «فاجعه‌بار» خواهد بود.

تد کروز اظهار داشته است که این توافق روسیه تحت رهبری ولادیمیر پوتین را قادر می‌کند با استفاده از معافیت‌هایی که دولت بایدن ارائه کرده است، به توسعه برنامه هسته‌ای ایران کمک کند.

او تاکید کرده است که چنانچه ایران به سلاح هسته‌ای دست‌یابد، از آن برای تخریب آمریکا و متحدان این کشور استفاده خواهد کرد.

این عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصریح کرده است که همراه دیگر همکارانش برای توقف این توافق مبارزه می‌کند و در نهایتا در ژانویه ۲۰۲۵ آن را باطل خواهند کرد.

اشاره تد کروز به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آتی در آمریکا در سال ۲۰۲۴ است.

مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای به جو بایدن از رویکرد دولت او در قبال کنگره در خصوص احیای توافق هسته‌ای با ایران ابراز نگرانی کرده است.

مایکل مک‌کال نوشته است، درحالی که دولت آمریکا در حال جمع بندی مذاکرات ۱۶ ماهه بر سر احیای توافق هسته‌ای است، نگرانی خود را نسبت عدم اطلاع رسانی به «کنگره بیان می‌کنم.»

این نماینده جمهوری‌خواه از جو بایدن خواسته بیدرنگ جلسات متعددی برای ارائه اطلاعات در خصوص مذاکرات احیای برجام برگزار کند.مایکل مکال، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و عضو ارشد «کمیته امور خارجه» مجلس نمایندگان ایالات متحده، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهوری و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نوشته ظاهرا دلیل اینکه نسخه جدید توافق هسته‌ای با ایران تاکنون به کنگره ارائه نشده این است که تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در تلاش است تا راهی برای «قبولاندن» یک توافق بد به مردم آمریکا پیدا کند.

به گفته مکال، در حالی که دولت بایدن به پایان مذاکرات شانزده‌ماهه با ایران نزدیک می‌شود، کنگره هنوز اطلاع چندانی از چند و چون آنچه میان مذاکره‌کنندگان گذشته ندارد. به گفته وی، این علنا در تضاد با قول بلینکن به کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان در 10 مارس 2021 است، که گفت گام به گام کنگره را در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار خواهد داد.

این عضو ارشد کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان در نامه خود به بایدن و بلینکن یادآوری کرد که بر اساس «قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران»، کنگره موظف است هر توافقی که با ایران به دست آید را بررسی کند، لذا کاملاً غیرمنطقی است که دولت بایدن تصور کند می‌تواند بدون ارائه جزئیات توافق به کنگره، از قانونگذاران آمریکایی انتظار پشتیبانی داشته باشد.

مکال می‌گوید با نظر به اینکه بنا بر گزارش‌ها مجلس ایران در 17 اوت در جریان مفاد توافق جدید قرار گرفته است، عدم تعامل دولت بایدن با کنگره حتی «تکان‌دهنده‌تر» است. به گفته وی، تنها نتیجه منطقی که می‌توان گرفت این است که در جایی که مذاکره‌کنندگان ایرانی از نتیجه مذاکرات راضی هستند، مذاکره‌کنندگان آمریکایی هنوز در پی راه حلی می‌گردند تا امتیاز دادن بیش از حد خود به رژیم ایران را توجیه کرده و یک «توافق بد» را به مردم آمریکا قالب کنند.

با تاکید بر این نکته که قانونگذاران آمریکایی نگرانی‌های عمیقی درباره پیامدهای این توافق برای امنیت ملی ایالات متحده، شامل «تلاش‌های وحشتناک» رژیم ایران برای ترور شهروندان آمریکایی در خاک ایالات متحده دارند، مکال از جو بایدن خواست تا اسرع وقت کنگره آمریکا را در جریان جزئیات توافق جدید با ایران قرار دهد.

جیمز بنکس، نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفته است، رئیس جمهوری جو بایدن نمی‌تواند کنگره و رئیس جمهوری آینده را از اعمال مجدد تحریم‌های ایران باز دارد.

این نماینده مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرده است، اگر ایران به دنبال «ضمانت» است، تضمین می‌کنم که محافظه‌کاران برای لغو هرگونه کاهش تحریم‌های توسط دولت بایدن تلاش خواهند کرد.مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه گفته‌اند، انتظار می‌رود که ایالات متحده روز چهارشنبه دیدگاه‌های خود را درباره پاسخ ایران به متن پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام ارائه کند.