اعتراضات ساکنان همدان به قطعی آب برای دومین شب متوالی ادامه یافت

اعتراضات ساکنان شهر همدان به بی‌آبی و قطع آب آشامیدنی در این شهر شامگاه چهارشنبه دوم شهریور برای دومین شب متوالی ادامه یافت.

ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد شماری از شهروندان در خیابان‌های همدان دست به تجمع اعتراضی زده‌اند که این تجمع با شعارهایی علیه مسئولان دولتی و حکومت همراه بوده است.

گزارش‌ها حاکی از حضور نیروهای امنیتی و گارد ویژه برای مهار اعتراضات در همدان است.

یکی از ویدیوها نشان می‌دهد که برخورد نیروهای انتظامی با معترضان به مجروح شدن یک زن انجامیده است، اما میزان جراحات وارده به او مشخص نیست.

ساکنان همدان اکنون بیش از یک هفته است که با قطعی آب آشامیدنی مواجه هستند. این مدت آبرسانی به مردم با تانکر انجام شده و این امر فشار زیادی را در هوای گرم مرداد ماه بر شهروندان وارد کرده است.

یکی از شعارهایی که معترضان شامگاه چهارشنبه در خیابان‌های همدان سر دادند، «مسئول بی‌کفایت، خجالت، خجالت» بود. «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» و «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود» از جمله دیگر شعارهای معترضان بود.

قطعی آب در همدان پس از شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری روی می‌دهد که آن منطقه هم چندین روز آب نداشت و به اعتراض خیابانی شهروندان دامن زد.

در این حال مقامات دولت ابراهیم رئیسی با وعده حل مشکل آب همدان تلاش کرده‌اند تا معترضان را راضی کنند. از جمله علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، شامگاه چهارشنبه در گفت‌‌وگویی با تلویزیونی دولتی ایران عنوان کرد که «ابرپروژۀ آب‌رسانی به همدان» به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: «پیش‌بینی شده فاز اول ابرپروژۀ آب‌رسانی به همدان که در مسیر بخشی از منابع آب شهرهای خدابنده و بیجار را نیز تأمین می‌کند، طی هفته‌های آتی به بهره‌برداری برسد و مشکل این شهر برای بلند مدت در بخش آب شرب حل شود.»

وزیر نیروی ایران گفت که اما تا زمان بهره‌برداری از این پروژه طرح‌های اضطراری از جمله اتصال رینگ‌های آب شرب و اضافه کردن منابع تأمین آب اضطراری ادامه دارد.

پیش از این استاندار همدان گفته بود که پروژه انتقال آب به شهر همدان می‌باید تا پایان مرداد ماه تکمیل می‌شد، اما در طول ۱۷ سال گذشته فقط ۴۰ درصد از این پروژه انجام شده بود.

کم‌آبی در استان همدان در شرایطی رخ داده که این شهر پیشتر دارای رشته‌قنات‌های متعددی بود و به گفته کارشناسان، «سوء مدیریت» در زمینه مصرف آب، این استان را به شرایط امروز رسانده است.

از مواردی چون کشاورزی غرق‌آبی، کشت محصولاتی که به آب فراوان نیاز دارند، عدم توسعه مناسب کشت گلخانه‌ای، حفر چاه‌های عمیق کشاورزی، احداث نیروگاه در دشت ممنوعه فامنین، احداث بی‌رویه باغات شخصی، عدم حفظ قنات‌ها و آلوده کردن آنها به فاضلاب، آلوده شدن آب‌های زیرزمینی به سموم کشاورزی، و بی‌توجهی به طرح‌های آبخیزداری برای احیای منابع زیرزمینی، از دلایل بحران بی‌آبی در همدان یاد می‌شود.