راهپیمایی اعتراضی دادخواهان پرونده پرواز اوکراینی به پایتخت کانادا پس از ۱۶ روز پایان یافت

مهرزاد زارعی، پدر آراد از جان‌باختگان پرواز اوکراینی، راهپیمایی اعتراضی خود را پس از ۱۶ روز و پیمودن بیش از ۴۰۰ کیلومتر از تورنتو تا اتاوا، پایتخت کانادا به پایان رساند و به همراه دو نماینده دیگر از خانواده‌های دادخواه در پارلمان کانادا با نماینده نخست‌وزیر این کشور دیدار کردند.

نمایندگان خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در این دیدار نامه درخواست‌های خود را به نماینده نخست‌وزیر کانادا تحویل دادند.

در این نامه از نخست‌وزیر کانادا سئوال شده که چرا این کشور سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نداده است.

مهرزاد زارعی پس از پایان راهپیمایی ۱۶ روزه خود در جمع بزرگی از دادخواهان پرواز اوکراینی که در مقابل پارلمان کانادا تجمع کرده بودند، گفت: «عوامل جمهوری اسلامی در کانادا برای جلوگیری از دادخواهی خانواده‌های جان‌باختگاندر حال تلاش هستند.»

نمایندگان خانواده‌های دادخواه پرواز اوکراینی که در برخی از مسافت‌های این راهپیمایی، مهرزاد زارعی را همراهی کرده‌اند، تاکید کرده‌اند که می خواهند به طور مستقیم با نخست‌وزیر جاستین ترودو صحبت کنند.

حامد اسماعیلیون که در جلسه یک ساعته با نماینده نخست‌وزیر کانادا حضور داشت گفت در این نشست خواسته‌هایی از جمله قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، تحریم هدفمند مقام‌های جمهوری اسلامی و ارجاع این پرونده به سازمان بین‌المللی هوانوردی، ایکائو، مطرح شد.

اسماعیلیون گفت: مهرداد زارعی در بدو رسیدن به اتاوا قصد داشت در مقابل پارلمان کانادا تحصن کند، اما پس از صحبت با نماینده نخست‌وزیر قرار شد در صورتی که تا چهارم اکتبر، مصادف با هزارمین روز از گذشت این فاجعه، خواسته‌های مطرح شده برآورده نشوند، به نشانه اعتراض دست به تحصن بزند.

پیش‌تر در روز پنج‌شنبه، خانواده‌های دادخواه پرونده پرواز اوکراینی تجمع دیگری را با حضور مهرزاد زارعی در مقابل سفارت پیشین ایران در اتاوا برگزار کردند و طی بیانیه‌ای تاکید کردند تا زمانی که جمهوری اسلامی در قدرت است، اجازه بازگشایی سفارت ایران را در کانادا نخواهند داد.

دولت کانادا روز چهارشنبه در پاسخ به ایران اینترنشنال درباره راه‌پیمایی اعتراضی مهرزاد زارعی گفت: اتاوا به این نتیجه رسیده که مذاکره با جمهوری اسلامی بی فایده است و اکنون به دنبال راه‌های قانونی بین‌المللی برای حل و فصل این پرونده است.

پرواز پی‌اس-۷۵۲ هواپیمایی اوکراین اینترنشنال، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه سال ۹۸ دقایقی پس از پرواز هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.