طرح کنگره برای مقابله با تبلیغات جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات نادر هاشمی

در پی اظهارات نادر هاشمی، استاد دانشگاه دنور، مبنی بر احتمال دست داشتن اسرائیل در حمله به سلمان رشدی، جمهوری‌خواهان کنگره نسبت به نفوذ تبلیغاتی جمهوری اسلامی در موسسات دانشگاهی آمریکا هشدار داده و اعلام کردند که قصد دارند در ماه‌های آینده در این ارتباط تحقیق و تفحص انجام دهند.

پس از آنکه نادر هاشمی اتهامات اخیر را علیه اسرائیل مطرح کرد، رهبران حوزه سیاست خارجی حزب جمهوری‌خواه در گفت وگو با واشینگتن فری بیکن هشدار دادند این اظهارات نشان‌دهنده گسترش نفوذ تبلیغات جمهوری اسلامی در موسسات دانشگاهی ایالات‌متحده است.

مقام‌های ارشد جمهوری‌خواه کنگره به واشینگتن فری بیکن گفتند در ماه‌های آینده با هدف مقابله با یهودستیزی و گسترش تئوری‌های توطئه علیه آمریکا، از موسساتی همچون دانشگاه دنور تحقیق و تفحصی را آغاز خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، جمهوری‌خواهان برای مقابله با نفوذ کشورهای خارجی، به ویژه ایران و چین، در موسسات دانشگاهی در حال تهیه چند طرح هستند تا آنها را در کنگره بعدی، که احتمال اکثریت یافتن جمهوری‌خواهان در آن زیاد است، ارائه کنند.نادر هاشمی، استاد دانشگاه دِنور در ایالت کلرادوی آمریکا – که از تحلیلگران مورد علاقه برخی رسانه‌های دولتی ایران و جمع کثیری از طرفداران رژیم جمهوری اسلامی ایران است – در اظهاراتی که در آن گفته بود، اسرائیل احتمالا در حمله به سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی نقش داشته، جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا را بر آن داشت تا طرحی را برای مقابله با تبلیغات طرفداران جمهوری اسلامی در دانشگاه‌های آمریکا ارائه دهند.
به گزارش سایت خبری «واشینگتن فری‌بیکن» جمهوری‌خواهان ارشد کنگره آمریکا گفته‌اند اظهارات نادر هاشمی «نشانه‌ای از انتشار روزن‌افزون تبلیغات سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی در نهادهای دانشگاهی آمریکا است.»
به گفته این قانون‌گذاران، «کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان» که بزرگترین تشکل جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا است، در ماه‌های آینده تحقیقاتی نظارتی را آغاز خواهد کرد که هدف از آن، تلاش برای مقابله با تبلیغات «یهودی‌ستیزی و آمریکاستیزی» در مراکز آموزشی این کشور است.

جیم بنکس، رئیس کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان در این زمینه گفت: «تئوری‌های توطئه که یهودی‌ستیزی و آمریکاستیزی را تبلیغ می‌کند، اکنون در دانشگاه‌ها رواج یافته و ذهن دانشجویان را مسموم می‌کند.»

او در ادامه اظهارات نادر هاشمی را نمونه‌ای از آن‌چه که تحقیقات او مورد هدف قرار می‌دهد خواند.
گِرگ استوبی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز اظهارات نادر هاشمی را «خطرناک و نادرست» خواند و آن را «یهودی‌ستیزی» آشکار دانست.
گفتنس است نادر هاشمی در گفت‌وگویی با نگار مرتضوی، مجری «ایران پادکست» به موضوع سوءقصد به جان سلمان رشدی اشاره کرده و با طرح سناریویی مدعی شد «احتمالا» هادی مطر، ضارب سلمان رشدی، با یکی از «عوامل موساد» در ارتباط بوده است.
به ادعای هاشمی، بر اساس این سناریو، احتمالا این عامل موساد خود را به‌عنوان یکی از هواداران سپاه پاسداران معرفی کرده است.
او در ادامه افزوده، از آن‌جایی که اسرائیل مخالف یک توافق هسته‌ای احتمالی جدید با ایران است، تل‌آویو می‌توانسته با هدف ضربه به گفت‌وگوها، این حمله را برنامه‌ریزی کرده باشد.

ارتباط ضارب با حزب‌الله و سپاه
این در حالی است که مادر هادی مطر، عامل حمله به سلمان رشدی در اظهاراتی گفت که پسر آمریکایی‌اش پس از سفری یک‌ماهه به محل اصالت خانوادگی‌اش در لبنان، که از مناطق تحت نفوذ «حزب‌الله» است، به یک «متعصب مذهبی» بدل شد.

سیلوانا فَردوس، که خود مسلمان و متولد لبنان است، در گفت‌وگویی اختصاصی با نشریه بریتانیایی «دیلی میل» گفت که هادی مطر پس از سفر به لبنان آدم دیگری شد، و مدام از مادرش انتقاد می‌کرد که چرا وی را با «تربیت اسلامی جدی‌تر» بار نیاورده است.

مطر متولد ایالات متحده از پدر و مادری لبنانی است. والدین وی سال‌ها پیش از شهر مرزی «یارون» در جنوب این کشور، که از پایگاه‌های اصلی حزب‌الله، «گروه تروریستی نیابتی رژیم ایران» است، به آمریکا مهاجرت کردند.

گفتنی است هادی مطر 24 ساله با یک گواهی‌نامه جعلی تحت نام «حسن مغنیه» بازداشت شد، که تشابه اسمی با یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله دارد که چند سال پیش به قتل رسید. صفحه فیس‌بوک وی نیز پر از تصاویر رهبران جمهوری اسلامی است، و گفته می‌شود مستقیما با «نیروی قدس» سپاه پاسداران ایران در ارتباط بوده است.

تمجید ضارب از خمینی
هادی مطر، عامل سوءقصد به جان سلمان رشدی، که هم‌اکنون در بازداشت است در اولین اظهارات خود پس از این حمله، ضمن تمجید از روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که برای قتل این نویسنده بریتانیایی – هندی فتوا صادر کرده بود، اعتراف کرد که او گمان نمی‌برد رشدی نجات پیدا کند.

مطر روز 26 مرداد در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «نیویورک پست» ضمن تمجید از خمینی گفت: «هنگامی که شنیدم او (رشدی) نجات یافته، تعجب کردم».