جشنواره ونیز برنامه‌هایی ویژه در حمایت از فیلم‌سازان زندانی ایرانی برگزار می‌کند

جشنواره فیلم ونیز اعلام کرد در حمایت از فیلمسازان و هنرمندان زندانی و تحت فشار از سوی حکومت‌ها، با نگاه ویژه به فیلمسازان ایرانی زندانی، دو برنامه مختلف را با مشارکت گروه «ائتلاف بین‌المللی فیلمسازان در ریسک» در طول روزهای برگزاری دوره هفتاد و نهم این جشنواره اجرا خواهد کرد.

روز شنبه ۱۲ شهریور نشستی بین‌المللی با عنوان «فیلمسازان زیر حمله: سهم گرفتن، اقدام کردن» در کاخ جشنواره ونیز برگزار می‌شود.

در این نشست آلبرتو باربرا (دبیر هنری جشنواره ونیز)، وانیا کالوردیسیج (دبیر جشنواره روتردام)، نادیر اوپرلی (تهیه‌کننده ترکیه‌ای)، اوروا نیرابیا (دبیر جشنواره ایدفا) و مایک داونی (رئیس آکادمی فیلم اروپا) و یک فیلمساز ایرانی که نامش بعداً اعلام خواهد شد، حضور خواهند داشت.

موضوع اصلی این نشست ارائه اطلاعاتی درباره وضعیت فیلمسازانی است که هم‌اکنون در نفاط مختلف دنیا، متهم، بازداشت یا زندانی شده‌اند با هدف جلب توجه بین‌المللی به شرایط آنها و لزوم اقدام دنیای سینما برای ارزیابی راه‌های کمک به آنها.

برنامه ویژه دیگر در فرش قرمز نمایش فیلم «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی در روز جمعه ۱۸ شهریور برگزار خواهد شد که در آن با دعوت از سینماگران و مهمانان حاضر در جشنواره ونیز، حمایت و همراهی دنیای سینما با جعفر پناهی و دیگر فیلم‌سازان ایرانی زندانی شده از جمله محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد نشان داده خواهد شد.