رویترز: تشدید حمله‌های اسرائیل به سوریه برای ممانعت از انتقال مهمات ایران از راه هوایی است

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش اسرائیل به حمله‌های خود علیه فرودگاه‌های سوریه شدت بخشیده تا از انتقال مهمات از سوی ایران به همپیمانان جمهوری اسلامی در سوریه جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش، تهران اخیرا ارسال سلاح و مهمات از راه هوایی برای گروه‌های تحت حمایتش را جایگزین مسیرهای زمینی کرده است.

رویترز به نقل از برخی منابع اطلاعاتی و نظامی، در گزارشی از تشدید حمله‌های ارتش اسرائیل علیه فرودگاه‌های سوریه خبر داد.

بنا بر این گزارش، هدف از این حمله‌ها ایجاد اختلال در مسیر ارسال هوایی تسلیحات و مهمات از سوی جمهوری اسلامی برای همپیمانان آن در سوریه و لبنان است.

یکی از فرماندهان گروه‌های نیابتی همپیمان ایران به رویترز گفت پس از آن‌که ارتش اسرائیل شامگاه چهارشنبه از به زمین نشستن یک هواپیمای باری ایرانی در فرودگاه حلب مطلع شد، به آنجا حمله کرد که در پی این حمله، به تاسیات این فرودگاه آسیب جدی وارد شد.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است که ایران پس از اختلال در مسیر انتقال زمینی سلاح و مهمات به سوریه، مسیر هوایی را به عنوان راه جایگزینی مطمئن‌تر برای انتقال تجهیزات نظامی به نیروهای خود و پیکارجویان متحدش در سوریه انتخاب کرده است.

گفته شده پس از این حمله اسرائیل، فرودگاه‌های غیرنظامی و نیز زیرساخت‌های سوریه به هدف دائمی حمله‌های اسرائیل تبدیل خواهند شد تا از استفاده ایران از آن‌ها جلوگیری شود.

یک منبع دیپلماتیک دیگر هم به رویترز گفته است بمباران فرودگاه حلب نشان‌دهنده تغییر در اهداف اسرائیل در سوریه است.

او گفته است: «اسرائیل حمله به زیرساخت‌هایی را آغاز کرده که ایرانی‌ها از آن‌ها برای تامین مهمات برای متحدان خود در لبنان استفاده می‌کنند. در حالی که در گذشته اسرائیل فقط انبارهای مهمات را هدف قرار می‌داد، اکنون به باندهای فرود هواپیماها هم حمله می‌کند.»

در ادامه این گزارش به نقل از یک نظامی جدا شده از ارتش سوریه آمده است دلیل اصلی این گونه حملات اسرائیل، استفاده روز افزون ایران از شرکت‌های تجاری در انتقال سلاح به دو فرودگاه اصلی سوریه به جای انتقال آن از طریق زمینی است.

از سوی دیگر روزنامه الشرق‌الاوسط که در لندن منتشر می‌شود هم گزارش داد که روسیه از شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی و نیروهای تحت حمایت تهران خواسته است از مواضع نظامی خود در غرب منطقه حماه و همچنین مرکز و غرب سوریه، عقب‌نشینی کنند.

بر اساس این گزارش که روز جمعه ۱۱ شهریور منتشر شده و به منابعی در رژیم سوریه نسبت داده شده است، این دستور ناشی از تمایل به اجتناب از قرار گرفتن بیشتر شبه‌نظامیان در معرض حمله‌های اسرائیل به این مناطق است.

الشرق‌الاوسط خاطرنشان کرد که حمله‌های اسرائیل به سوریه در روزهای اخیر افزایش یافته است.

به دنبال حمله اسرائیل به فرودگاه‌های حلب و دمشق، فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه، تلویحا اسرائیل را تهدید کرد و گفت که دمشق در برابر تجاوزات سکوت نخواهد کرد.

او از اسرائیل خواست دست از قمار کردن در مقابل سوریه بردارد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، در حمله نیروی هوایی اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی حلب، خساراتی جدی به این فرودگاه وارد شد.

گفته شده که به یک هواپیمای باری ایرانی، حامل تجهیزات نظامی هم که حدود ۱۰ دقیقه پیش از این حمله به زمین نشسته بوده خساراتی وارد آمده است اما برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که این هواپیما در حلب فرود نیامده یا پس از فرود، دوباره از زمین برخاسته و به سمت دمشق هدایت شده و به همین دلیل، اسرائیل فرودگاه دمشق را نیز هدف حمله قرار داده است.

تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌ای از سوریه اما نشان می‌دهند باند فرودگاه بین‌المللی حلب که در حمله روز چهارشنبه منتسب به اسرائیل آسیب دید، تعمیر شده است. این امر روشن می‌کند هدف از حمله از کار انداختن باند برای مدت طولانی نبوده است.

بر اساس خبرهایی که در رسانه‌های اسرائیل منتشر شده، دست‌کم هفت نفر در حمله به فرودگاه حلب کشته شده‌اند که سه نفر از کارکنان فرودگاه و چهار نفر دیگر از نیروهای دستگاه امنیتی محلی بوده‌اند.

در ساعات اولیه بامداد دهم شهریور، جنگنده‌های اسرائیل در دو عملیات جداگانه فرودگاه‌های بین‌المللی حلب در شمال سوریه و حومه دمشق را هدف حمله هوایی قرار دادند.

در خبرهای اولیه منتشر شده پس از این حمله‌ها، به خسارت‌های مادی آن‌ها اشاره شد اما از تلفات جانی خبری منتشر نشده بود.

هاآرتص بر اساس داده‌های ردیابی پرواز هواپیماها گزارش داد که احتمالا قبل از اولین حمله منتسب به اسرائیل، یک هواپیمای ایرانی تحت تحریم آمریکا قصد داشته در فرودگاه حلب فرود بیاید.

صابرین نیوز، نزدیک به نیروهای تحت حمایت ایران هم نوشت که اسرائیل برای جلوگیری از فرود این هواپیمای ایرانی، فرودگاه حلب را هدف قرار داده و پس از این که این هواپیما مسیر خود را به سمت دمشق تغییر داده، هواپیماهای اسرائیلی فرودگاه دمشق را هم هدف قرار داده‌اند.

در همین حال، دید‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد جنگنده‌های اسرائیل چهار انبار را در اطراف فرودگاه حلب هدف قرار داده‌اند که احتمالا حاوی محموله‌های موشک ارسالی از ایران بوده‌اند.

اسرائیل درباره این حمله‌ها به سوریه اظهارنظر نمی‌کند اما بارها تایید کرده که صدها عملیات علیه مواضع نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه انجام داده است.