یک مقام نظامی ایران: تجهیز ۵۱ شهر ایران به تجهیزات پدافند غیرعامل

تنها چند روز پس از اعلام وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» مبنی بر راه‌اندازی شبکه پهپادی برای مقابله با تهدیدات ایران در منطقه خاورمیانه، «مهدی فرحی»، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفته است که 51 شهر ایران توسط وزارت دفاع این کشور، به تجهیزات پدافند غیرعامل مجهز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «فارس» این مقام نظامی ایران شنبه 12 شهریور در همایش مدیران کل پدافند غیرعامل استان‌ها همچنین اعلام کرده که وزارت دفاع در این زمینه برای هرگونه همکاری با سازمان پدافند غیرعامل این کشور آمادگی دارد.

حکومت ایران مدعی است که قرارگاه پدافند غیرعامل، «در موضوعات مختلفی از جمله کمک به حادثه دیدگانِ سیل و زلزله و رخداد‌های طبیعی همچون آتش‌سوزی جنگل‌ها» و شناخت تهدیدات در زمینه‌های مختلف امنیتی وارد عمل می‌شود.

این در حالی است که در شرایط حوادث طبیعی، تابه‌حال نیروهای امداد و نجات به‌دلیل سوءمدیریت و ناکارآمدی در بحران‌ها مدت‌ها بعد از وقوع حوادث در محل حاضر شده‌ و همواره این نیروهای بومی و محلی بوده‌اند که در کمک به آسیب‌دیدگان وارد عمل شده‌اند.

با این‌حال، این مقام وزارت دفاع ایران گفته است که «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی می‌بایست با توسعه چهار مولفه فناوریِ سخت افزار، نرم افزار، مغز‌افزار و سازمان‌افزار، با قدرت پیش‌بینی نبردهای آینده و اکتساب آمادگی‌های لازم، تصمیم‌سازِ نبردهای احتمالی آینده باشد.»

حکومت ایران در چهار دهه گذشته مدعی بوده که در موضعی دفاعی قرار دارد و نیروها و تجهیزات نظامی خود را تنها برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی به‌کار می‌برد.

با این‌حال، حضور ایران در جنگ‌های نیابتی در سوریه و یمن و درگیری‌های ایدئولوژیک در عراق، لبنان و فلسطین، از سوی این نظام سیاسی و رهبران آن مورد تایید بوده است.

به تازگی، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که شش ماه است با همکاری اسرائیل و چند کشور منطقه، شبکه‌ای پهپادی برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه ایجاد کرده است. پنتاگون ابراز امیدواری کرده که این طرح در آینده به‌عنوان الگویی در سایر نقاط جهان جهت مقابله با تهدیدهای مشابه به‌کار گرفته شود.