ناامیدی اروپا و ابراز ناخشنودی جوزپ بورل از امکان دست‌یابی به توافق احیای برجام

به‌دنبال ناامیدی مقامات آمریکایی از رسیدن به توافقی قریب‌الوقوع برای احیای برجام و تاکید ایران بر خط‌ قرمز‌های رهبر این کشور، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در این‌باره اظهار بدبینی کرد.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه 14 شهریور در یک نشست خبری گفت که درباره رسیدن به توافق در مذاکرات احیای برجام، بدبین است و از نظر او، «شانس رسیدن به یک توافق، کمرنگ است.»جوزپ بورل، از کاهش سطح خوشبینی پیشین خود نسبت به احتمال دستیابی به توافق احیای برجام خبر داد.

جوزپ بورل در کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل تصریح کرد که پاسخ ایران به پیشنهاد متن نهایی با درخواست تضمین‌های بیشتر و بستن پرونده پادمانی کمکی به احیای برجام نمی‌کند و روند احیای توافق هسته‌ای «در خطر» است.

بورل افزود که تعاملات اخیر ایران و ایالات متحده نشان می‌دهد که اختلاف مواضع آن‌ها بیشتر شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین درباره درخواست ایران برای بسته شدن پرونده مربوط به منشأ ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده ایران گفت که این درخواست، کمکی به موضوع نمی‌کند.

این درحالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه بار دیگر با ابراز خوش‌بینی تلویحی نسبت به حصول مذاکرات، روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و گفت که پاسخ ایران منطقی و سازنده بوده و اگر طرف مقابل چنین اراده‌ای داشته باشد، دستیابی به توافق امکان‌پذیر است.

واشنگتن اما پیشتر هشدار داده است که جمهوری اسلامی نباید موضوع تحقیقات آژانس از مواد هسته‌ای و مکان‌های اعلام نشده خود را به توافق احتمالی احیای برجام گره بزند.

بورل همچنین به پاسخ ایران به پیش‌نویس توافق اشاره کرده و گفته است که اگر اوضاع تغییر نکند، «همه فرایند مذاکرات با خطر روبرو شده و چنان‌چه هدف از مذاکره رسیدن سریع به توافق است، این هدف عملی نخواهد شد.»

بیش از یک سال است که قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام که در سال 2015 حاصل شده بود، در حال مذاکره‌اند اما این تلاش‌ها تاکنون در نتیجه مانع‌تراشی‌ها و زیاده‌خواهی‌های تهران و مواضع متناقض آن به نتیجه نرسیده است.

روز جمعه ایران برای دومین بار پاسخ خود به موضع آمریکا درباره پیش‌نویس پیشنهادی از سوی اروپا برای توافق را ارائه داد که این پاسخ تهران از سوی مقامات آمریکایی «غیرسازنده» توصیف شد.

بنا به گفته خضریان، نماینده تهران در مجلس، در این پیش‌نویس، هیچ یک از خط‌ قرمز‌های جمهوری اسلامی رعایت نشده بوده است.

تاکید این نماینده بر عدم رعایت خط قرمز‌های حکومت ایران در حالی است که طی یک سال گذشته، علی خامنه‌ای، رهبر ایران بارها بر لزوم دریافت تضمین برای عدم خروج دوباره آمریکا از برجام و اثربخشی رفع تحریم‌های هسته‌ای تاکید کرده است.

همچنین دیگر مقامات ایرانی نیز بارها نسبت به عدم اقدام آمریکا به خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.

با این‌وجود، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز به‌رغم پافشاری‌های ایران از موضع واشینگتن برای ابقای سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی کوتاه نیامده است.

در ادامه تحولات پرونده هسته‌ای ایران و در پاسخ به نگرانی‌های منطقه‌ای درباره تهدیدها و اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه، «تام نایتز»، سفیر آمریکا در اسرائیل از قول جو بایدن اطمینان خاطر داد که آمریکا هرگز دستان اسرائیل را در ارتباط با ایران نخواهد بست زیرا این کشور از خطر ایران آگاه است.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز تاکید کرده که ایالات متحده به حفظ امنیت اسرائیل در رویارویی با ایران متعهد است.

باب منندز، عضو دموکرات در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز طی اظهاراتی ابراز داشت که واشینگتن بر حفظ امنیت اسرائیل و روابط دوجانبه سیاسی ایالات متحده با آن پافشاری می‌کند