ارتش اوکراین: اولین پهپاد ساخت ایران را در میدان نبرد با روسیه ساقط کردیم’


فرماندهی ارتباطات استراتژیک ارتش اوکراین در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی را منتشر کرده و گفته «به احتمال زیاد» بقایای یک پهپاد ساخت ایران است که در اوکراین ساقط شده است.

ارتش اوکراین همچنین گفته است این اولین بار است که با پهپادهای ایرانی در میدان نبرد با روسیه روبرو شده و آن را قبل از انجام ماموریتش در حوالی کوپیانسک سرنگون کرده است، در عملیاتی که ارتش اوکراین در منطقه خارکیف انجام داد و نیروهای روسیه را کیلومترها عقب راند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نمایندگی ایران در سازمان ملل از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرده است.

فرماندهی ارتباطات استراتژیک ارتش اوکراین جزئیات بیشتری را ذکر نکرده اما به گفته آسوشیتدپرس، به نظر می‌رسد این عکس بقایای یکی از انواع پهپاد شاهد «انتحاری» ساخت ایران باشد و شماره سریالی که روی این قطعه دیده می‌شود با شماره‌‌های شناخته شده تسلیحات روسیه تطبیق نمی‌کند.

map
به گزارش آسوشیتدپرس، این نوع پهپاد مثلثی شاهد که ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارد، پیش از این بر فراز ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیح فارس به پرواز درآمده و حوثی‌های یمن هم از آن برای حمله به اهدافی مرتبط با عربستان استفاده کرده‌اند. ایران نقش خود را در یمن مثل سوریه مستشاری می‌خواند و دادن پهپاد به حوثی‌ها و «انصارالله» یمن را تکذیب می‌کند.

پهپادهای معروف به «انتحاری» برای رسیدن به هدف خاصی از پیش برنامه‌ریزی می‌شوند و محموله انفجاری خود را بر بالای هدف یا با اصابت به آن منفجر می‌کنند.‌

بیستم تیر آمریکا گفت اطلاعاتی دارد که ایران قصد دارد صدها پهپاد ساخت خود را به روسیه بدهد و نیروهای آن کشور را برای استفاده از این پهپادها آموزش می‌دهد.

جیک سولیوان مشاور امنیت ملی آمریکا عکس‌هایی از حضور نظامیان روس در یک پایگاه هوایی سپاه پاسداران در کاشان منتشر کرد و گفت پهپادهای شاهد ۱۲۹ و شاهد ۱۹۱ به آنها معرفی شده است.

در آن زمان کرملین از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

علی بلالی مشاور عالی فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران این موضوع را تقریبا یک ماه بعد تایید کرد و گفت بعنوان بخشی از «مسابقات بین‌المللی نظامی» که در ایران برگزار می‌شود، بیش از «۷۰ نظامی» از کشورهای روسیه، بلاروس و ارمنستان با هم تمرین می‌کنند.

رسانه‌های آمریکایی بعد گزارش‌ کردند که پهپادهایی از نوع «مهاجر ۶ و شاهد» اواخر مرداد و اوایل شهریور تحویل ارتش روسیه شده‌اند اما به گفته دولت آمریکا، روسیه در استفاده از آنها با «مشکلات فنی» مواجه شده است.

تهران بر داشتن «همکاری‌های دفاعی مختلف» با روسیه تاکید می‌کند و اخیرا در سفر ولادیمیر پوتین به تهران هم توافق‌نامه‌های جدیدی را امضا کرده است. با اینحال موضع رسمی وزارت خارجه ایران در این مورد این بود که «ما به هیچ یک از طرف‌های درگیر در این جنگ کمک نمی‌کنیم، زیرا معتقدیم که جنگ باید متوقف شود.»

اما بعد از این واکنش رسمی، حسین سلامی فرمانده کل سپاه گفت فروش پهپاد به «برخی قدرت‌های رده ‌نخست دنیا» محقق شده است.

در همین حال یک روزنامه عبری زبان اسرائیلی به نام «زمان» نوشت سامانه پیشرفته ضدپهپاد ساخت یک شرکت اسرائیلی، به واسطه لهستان به اوکراین رفته است.

دولت اسرائیل فروش «فناوری‌های پیشرفته» نظامی را به اوکراین ممنوع کرده است.

به نوشته زمان، این شرکت که نامش را ذکر نکرد این فناوری را «قانونی» به یک شرکت لهستانی فروخته است. این روزنامه از قول یکی از مقام‌های شرکت نوشت با اینکه دولت اسرائیل می‌داند لهستان بعنوان واسطه انتقال اسلحه به اوکراین عمل می‌کند چشم خود را بر موضوع بسته است.

روزنامه زمان همچنین نوشت اوکراین از تجهیزات اسرائیلی برای مقابله با ارتش روسیه استفاده می‌کند.

روسیه و اوکراین هر دو استفاده وسیعی از پهپاد می‌کنند. بیشتر پهپادهای روسیه اورلان-۱۰ و بیشتر پهپادهای اوکراین، بیرقدار تی‌بی-۲ ساخت ترکیه هستند.