عقب‌نشینی حزب‌الله و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه درپی حمله‌های اسرائیل

یک مقام ارشد اسرائیلی به خبرنگاران گفت درپی حمله‌های اخیر اسرائیل به مواضع حزب‌الله و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه، این نیروها از این مناطق آغاز به عقب‌نشینی کرده‌اند.

در ساعات اولیه بامداد دهم شهریور، جنگنده‌های اسرائیل در دو عملیات جداگانه فرودگاه‌های بین‌المللی حلب در شمال سوریه و حومه دمشق را هدف حمله هوایی قرار دادند. این حمله‌ها به فرودگاه حلب خسارت‌های سنگینی وارد کرد و به توقف موقت فعالیت آن منجر شد.

هاآرتص بر اساس داده‌های ردیابی پرواز هواپیماها گزارش داد که احتمالا قبل از اولین حمله منتسب به اسرائیل، یک هواپیمای ایرانی تحت تحریم آمریکا قصد داشته در فرودگاه حلب فرود بیاید.

صابرین نیوز، نزدیک به نیروهای تحت حمایت ایران هم نوشت که اسرائیل برای جلوگیری از فرود این هواپیمای ایرانی، فرودگاه حلب را هدف قرار داده و پس از این که این هواپیما مسیر خود را به سمت دمشق تغییر داده، هواپیماهای اسرائیلی فرودگاه دمشق را هم هدف قرار داده‌اند.

روز پنجشنبه سوم شهریور نیز نیروی هوایی اسرائیل حومه شهر مصایف در شمال غربی سوریه را هدف قرار داد. طبق اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه در این حمله یک انبار هدف قرار گرفت و بیش از هزار موشک ساخت ایران در آن منهدم شدند.

طبق این گزارش، در این انبار که در مرکزی موسوم به «مرکز مطالعات و تحقیقات علمی» قرار داشت، بیش از هزار موشک میان‌برد و زمین به زمین نگهداری می‌شد و افسران سپاه پاسداران بر نگهداری از این موشک‌ها نظارت می‌کردند.

تایمز اسرائیل نیز با استناد به تصاویر ماهواره‌ای شرکت پلنت لبز که به آنها دسترسی پیدا کرده گزارش داد که در این حمله اسرائیل ۹ ساختمان «مرکز مطالعات و تحقیقات علمی» به شدت تخریب شده‌اند.

به گفته مقام‌های غربی، در این مرکز فعالیت‌های مربوط به ساخت سلاح شیمیایی و موشک‌ انجام می‌شود.

اسرائیل درباره این حمله‌ها به سوریه اظهارنظر نمی‌کند اما بارها تایید کرده که صدها عملیات علیه مواضع نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه انجام داده است.