کشف گور دسته‌جمعی با 440 جسد در شهر ایزیوم اوکراین

رئیس جمهوری اوکراین شهر ایزیوم را با دو شهر «بوچا» و «ماریوپول» که به نماد جنایت‌های جنگی روسیه تبدیل شدند، مقایسه کرد.ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از وجود یک گور دسته‌جمعی در شهر «ایزیوم» در منطقه خارکیف پس از آزادسازی آن توسط ارتش اوکراین خبر داد.

زلنسکی، شامگاه پنج‌شنبه، 24 شهریور در پیام ویدیویی روزانه خود با اعلام این خبر گفت که «خواستار آگاهی جهان از جنایت‌های اشغالگران روسیه هستیم» اما جزئیات بیشتری درباره علت و هویت کشته‌شدگان ارائه نکرد.

در همین رابطه سرگئی بلوینوف، مقام ارشد پلیس جنایی در منطقه خارکیف تصریح کرد، 440 جسد در گور دسته‌جمعی مذکور شناسایی شدند که برخی از آنها در جریان بمباران ارتش روسیه کشته شده بودند.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین از آغاز تحقیقات در این باره سخن گفت و اشاره کرد که به‌زودی اطلاعات جدیدی از این گور دسته‌جمعی دریافت خواهد کرد.

زلنسکی همچنین شهر ایزیوم را با دو شهر «بوچا» و «ماریوپول» که به نماد جنایت‌های جنگی روسیه تبدیل شدند، مقایسه کرد.

او تصریح کرد: «حضور ارتش روسیه در هر جای اوکراین، کشتار و مرگ به ارمغان آورده و جهان باید روسیه را در این باره محاکمه کند. تمام تلاشمان را برای رسیدن به این هدف انجام خواهیم داد.»

رئیس پلیس جنایی خارکیف خاطرنشان کرد که تمامی اجساد توسط پزشکی قانونی بررسی خواهند شد.سرهی بولوینوف، بازپرس ارشد پلیس اوکراین در منطقه خارکیف، به شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفت که پس از ورود نیروهای مسلح اوکراین به ایزیوم، گور دسته‌جمعی با بیش از ۴۴۰ جسد کشف شده است. به گفته او این یکی از بزرگترین گورهای دسته‌جمعی در شهرهای آزاد شده از چنگ نیروهای روسیه است.

او افزود: «این یکی از بزرگترین گورهای دسته‌جمعی در مناطق اخیرا آزاد شده است. 440 جسد در این گور دفن شده‌اند.»خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در منطقه جنگلی نزدیک ایزیوم اجساد ۱۷ سرباز اوکراینی و صدها گور انفرادی در اطراف آن را مشاهده کرده‌اند.

بولوینوف گفت: «ما می‌دانیم که برخی (از افراد مدفون در گودال) مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند؛ برخی بر اثر آتش توپخانه یا جراحات ناشی از انفجار مین جان باخته‌اند؛ برخی در حملات هوایی کشته شده‌اند.» بر اساس اطلاعات ارائه شده، اجساد بسیاری هنوز شناسایی نشده‌اند.به گفته زلنسکی نیروهای روسی در حال عقب‌نشینی دست به جنایات بسیاری زده و گورهای دسته‌جمعی در شهرهای مختلف اوکراین به جا گذاشتند. او به بوچا، ماریوپول و ایزیوم اشاره کرد و گفت: «روسیه همه جا مرگ پشت سر می‌گذارد و باید پاسخگو شود.»یوهن جنین، معاون وزیر کشور اوکراین از شواهدی از شکنجه بر اجساد قربانیانی سخن گفته است که در شهرها و روستاهای خارکیف پس از خروج نیروهای روسی پیدا شده‌اند. به گزارش تاگس‌شاو سخنان او با حداقل چند گزارش گردآوری شده توسط نمایندگان نیروی پلیس منطقه‌ای خارکیف از آخر هفته گذشته تاکنون مطابقت دارد. دادستان اوکراین در حال تحقیقات درباره جنایات جنگی احتمالی در منطقه خارکیف است.

نیروهای روسیه با آغاز ضدحملات گسترده ارتش اوکراین در هفته گذشته در منطقه خارکیف از بسیاری شهرهای استراتژیک این منطقه عقب‌نشینی کردند.

بازپس‌گیری شهرهایی چون «کوبیانسک» و ایزیوم باعث قطع مسیر لجستیکی نیروهای روس در جبهه شرق اوکراین شد که برتری ارتش روسیه در این منطقه را تا حدود زیادی از بین برد.