پمپئو خواستار ادامه فشار تحریمی علیه ایران توسط دولت بایدن شد

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا خواستار بازگشت تحریم‌های ایران توسط دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده شد و نسبت به ایجاد معافیت‌های جدید در این رابطه هشدار داد.

پمپئو، شنبه 26 شهریور در صفحه توییتر خود نوشت: «رفتار شریرانه ایران ثابت کرد که دولت بایدن باید تحریم‌هایی که ما پیشتر علیه تهران وضع کرده بودیم را فورا بازگرداند.»

او بر کارایی این تحریم‌ها تاکید کرد و افزود که «معاف کردن ایران از تحریم‌ها اشتباهی راهبردی است.»

پیش از این، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی آخرین پیشنهادات تهران در جریان مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» را «غیر قابل قبول» خواند و گفت، این مذاکرات به بن‌بست رسیده است.

او در مصاحبه‌ با روزنامه «واشینگتن‌پست»، به «پیام» واشینگتن در واکنش به پاسخ تهران اشاره و تاکید کرد، «توپ هم‌اکنون در زمین ایران است.»

شرمن در سال 2015 یکی از مهمترین مقامات وزارت خارجه دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در تنظیم و امضای توافق هسته‌ای موسوم به برجام با دولت وقت ایران بود.

معاون وزیر خارجه آمریکا در این مصاحبه ضمن تاکید بر تلاش دولت بایدن برای دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات وین، افزود که واشینگتن «برای هر احتمالی» برنامه‌ریزی می‌کند.

او در این زمینه تصریح کرد: «چه توافق محقق شود یا نشود، رئیس‌ جمهور هنوز بر این عقیده است که ادامه این توافق به نفع ما است.»

شرمن خاطرنشان کرد: «اگر توافق محقق نشود، ما برای هر احتمالی آماده خواهیم بود.»

آمریکا در ماه نوامبر آینده شاهد انتخابات میان دوره‌ای کنگره است که نتایج این انتخابات می‌تواند توازن قوا در واشینگتن را به سود جمهوری‌خواهان تغییر داده ‌و هر گونه توافق اتمی با ایران را ناممکن کند.

در همین رابطه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با «فرانس پرس» گفت: «بیم آن دارم با شرایط سیاسی در ایالات متحده و موضوعات بسیاری که بدون نتیجه‌گیری مانده‌اند، در نوعی بن‌بست باقی بمانیم.»

بورل از جمله مقامات اروپایی بوده که در یک سال و نیم گذشته به‌طور مداوم برای احیای توافق هسته‌ای «برجام» با ایران تلاش کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین به دور شدن پیشنهادهای طرف‌ ایران و غربی نیز اشاره کرد و گفت: «طی دو ماه گذشته، پیشنهادها به هم نزدیک بودند، اما متأسفانه، پس از تابستان، آخرین پیشنهادها به هم نزدیک نشدند، بلکه از هم دور شدند.»

بریتانیا، آلمان و فرانسه هم در بیانیه مشترکی، پاسخ‌های اخیر ایران به پیش‌نویس پیشنهادی اروپا برای احیای برجام را عامل به خطر افتادن مذاکرات عنوان کرده و درباره نیت تهران برای احیای برجام «تردید جدی» ابراز کردند.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل هم هفته گذشته درباره مذاکرات اتمی گفت که دولت او با ارائه اطلاعات جدید از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به اولاف شولتز، صدراعظم آلمان از احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» ممانعت به عمل آورده است.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین خواستار عبور از مذاکرات «شکست‌خورده» با ایران شد و تاکید کرد که دسترسی به توافق مانع از امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد شد.

او خاطرنشان کرد، «اسرائیل بر این باور است که ایران و قدرت‌های جهانی تا پیش از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در نوامبر آینده به مذاکرات باز نخواهند گشت.»