برگزاری تجمع در بیش از ۱۵۰ شهر جهان در حمایت از اعتراضات در ایران

قرار است روز شنبه اول اکتبر (نهم مهرماه) برای حمایت از اعتراضات به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی، در بیش از ۱۵۰ شهر در سراسر جهان تجمع‌هایی برگزار شود.

حامد اسماعیلیون از خانواده‌های دادخواه پرواز ۷۵۲ اوکراین، از جمله سازمان دهندگان این تجمع‌ها است.

در پوستری به همین مناسبت این شعار نوشته شده است: «وقتش رسیده است: تظاهرات آزادی برای ایران.»

قرار است تجمع هایی از جمله در واشینگتن، نیویورک، شیکاگو، لس آنجلس در آمریکا، لندن، تورنتو، ونکور، کبک و مونترال ونیز ایتالیا، ورشو لهستان، پراگ در جمهوری چک، ، لیسبون پرتغال کارلسروهه آلمان گوتنبرگ سوئد، برگزار شود.

جمعی از دختران جوان شامگاه جمعه هشتم مهر ماه در یکی از خیابان‌های گوهردشت کرج تجمع کرده و با برداشتن روسری شعار می‌دهند :«نترسید، نترسید؛ ما همه با هم هستیم» «بجنگ تا بجنگیم.»

ویدئوی «مادر سیاوش» در مورد چگونگی کشته شدن فرزندش. این مادر فریاد می زند : سیاوش را با بی پدری بزرگ کردم. بچه‌ام را به نامردی سر خیابان کشتند. گلوله به سرش زدند. سیاوش محمودی است. این سیاوش ایرانه. من افتخار می‌کنم که مادر سیاوش هستم… سیاوش نامدار ایرانه

.


رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با اشاره به بیانیه پیشنهادی شیلی و اسپانیا از گفته است، ۵۴ کشور از ایران خواستند که خشونت علیه اعتراضات مسالمت آمیز را متوقف کند.

رابرت مالی نوشته است: «پنجاه و چهار کشور در سراسر جهان بیانیه پیشنهادی شیلی و اسپانیا را امضا کردند که از ایران می‌خواهد به استفاده از زور علیه معترضان مسالمت‌آمیز پایان دهد. وقت آن است که رهبران ایران به این فراخوان جهانی گوش دهند و به خشونت علیه مردم خود پایان دهند.»

میشل تیلور، نماینده دائمی ایالات متحده در شورای حقوق بشر، نیز در توییتی گفته است که آمریکا به همراه ۵۳ کشور از ایران می‌خواهند «تحقیقات فوری، کامل، بی‌طرفانه و شفاف در مورد مرگ مهسا امینی انجام دهد. »

نماینده آمریکا اضافه کرده است: «جامعه بین المللی نباید تصاویر خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان مسالمت آمیز را نادیده بگیرد. »

میشل تیلور تصریح کرده است: آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است.

نماینده آمریکا همچنین در توییت خود تصویری از بیانیه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره اعتراضات اخیر در ایران را منتشر کرده است.

در بخشی از بیانیه این ۵۴ کشور آمده است: «از مقامات ایران قویا می‌خواهیم تا از به کارگیری قوه قهریه نامتناسب علیه تظاهرات مسالمت‌آمیزِ کسانی که به دنبال استفاده از حق آزادی عقیده خود هستند و خواستار پایان دادن به اعمال خشونت و تبعیض علیه زنان‌اند، خودداری کند.»

استاندار سیستان و بلوچستان شمار جانباختگان تیراندازی در روز جمعه در زاهدان را ۱۹ نفر اعلام کرد، این در حالی است که منابع محلی می‌گویند بین ۳۶ تا نزدیک به ۸۰ نفر کشته شده‌اند.

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان گفته است، «در این حادثه ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند و ۲۰ تن نیز زخمی شدند که بخشی از نیروهای انتظامی نیز جز این افراد هستند. »
استاندار سیستان بلوچستان می گوید عده‌ای به «قصد تصرف» یک پاسگاه نیروی انتظامی «در پوشش نماز جمعه» با «سنگ پراکنی، پرتاب مواد آتش زا و تیراندازی» حمله کردند.

خبرگزاری «حال وش» که اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند، نیز می‌گوید در تیراندازی های روز جمعه بیش از ۳۶ تن کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.

رادیو فردا با این حال قادر به تایید و راستی آزمایی آمار کشته‌ها و زخمی‌ها اعتراضات در زاهدان نیست.

تلویزیون جمهوری اسلامی شامگاه جمعه تصاویری از «اعترافات» یکی از معترضان بازداشتی را پخش کرد. این فرد گفت که باری اعتراض به مساله «اعتراض به دختر نوجوان در چابهار» به معترضان پیوست بود. جمهوری اسلامی همواره از نمایش «اعترافات» در تلویزیون حکومت برای ارعاب مخالفان استفاده کرده است.

در همین حال، روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، شنبه تمامی مدارس در تمامی مقاطع در نوبت صبح و عصر در زاهدان، نصرت آباد و کورین تعطیل خواهد بود.

تصاویری ویدئویی از اعتراضات شامگاه جمعه هشتم مهرماه منتشر شده که گفته می‌شود در تهران است. معترضان در این تجمع شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر می‌دهند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای مدعی شد افرادی که آن‌ها را «فتنه‌گر» و «عوامل مخرب» خوانده، از جمله «۹ تبعه خارجی» را در «صحنه یا پشت صحنه» اعتراضات اخیر شناسایی و بازداشت کرده است.

در بند ششم این بیانیه که شامگاه جمعه هشتم مهرماه منتشر شد آمده است: «۹ تبعه بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و … در صحنه اغتشاشات یا در پشت صحنه‌های توطئه بازداشت شدند».

این بیانیه همچنین دولت‌های آمریکا، بریتانیا و عربستان سعودی را به «دخالت مستقیم» و همزمان، سفارتخانه‌های چند کشور اروپایی از جمله «آلمان، فرانسه، بریتانیا و سوئد» را به دست داشتن در اعتراضات جاری در ایران متهم کرده است.

جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران: خامنه‌ای «معزول است»
جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران در بیانیه‌ای که در سایت زیتون منتشر شده، اعلام کرده‌اند که خامنه‌ای «معزول» است.

این بیانیه که روز جمعه ۸ مهرماه منتشر شده می‌افزاید کسانی که در سرکوب اعتراضات و جرح و قتل مردم شرکت می‌کنند «طبق شریعت محمدی»، محکوم به «احکام قصاص و دیات هستند».

در این بیانیه شدید‌اللحن با تاکید بر این‌که «هیچ یک از صاحب‌منصبان تأثیرگذار و افراد دارای تریبون، مجتهد نیستند و تحصیلات حوزوی درخوری ندارند» آمده است: «نفر اول حکومت، یعنی آقای علی خامنه‌ای، به هیچ‌وجه مجتهد محسوب نمی‌شود، تا چه رسد به مرجع تقلید. مراجع تقلید و فضلای حوزه، هیچ‌گاه او را، نه در عنفوان جوانی و نه در حال حاضر، به عنوان یک شخص فاضل و ممحض در علوم حوزوی نمی‌شناختند و نمی‌شناسند».

امضاء‌کنندگان همچنین گفته‌اند: «بر فرض پذیرش ولایت فقیه در امور عامه، آقای خامنه‌ای از ابتدا ولایتی نداشته است و بر فرض پذیرش ولایت ابتدائی او، با توجه به جنایات و تقصیرات متعددی که در طول حکومتش مستند به اوست و تکبر و تفرعن و استبداد رأی و طغیانی که در او موج می‌زند و مشهود همگان است، از ولایت منعزل (عزل شده)‌ است و احکام صادره از او و منصوبانش – از جمله رئیس قوۀ قضائیه و قضات محاکم – نامشروع و فاقد نفوذ است و رجوع به ایشان، مصداق رجوع به طاغوت.»

ایرنا: مهران مدیری به کشور بازگشت و گذرنامه‌اش ضبط شد
خبرگزاری دولتی ایرنا از بازگشت مهران مدیری به کشور و ضبط گذرنامه‌اش خبر داد.

بر اساس این گزارش، آقای مدیری که روز دوم مهر ماه از کشور خارج شده بود، صبح جمعه با پرواز اماراتی از فرودگاه امام خمینی وارد کشور شده و پس از ورود گذرنامه او ضبط شده است.

به دنبال گسترش اعتراضات به جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، مهران مدیری با انتشار ویدئویی گفته بود که این‌ روزها حال هیچ‌کس خوب نیست و از این پس راضی نیست هیچ برنامه و تصویری از او در تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شود.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از یک منبع آگاه سه‌شنبه هفته گذشته گزارش داده بود که مهران مدیری، بازیگر و مجری و کارگردان که به «دلیل تحریک عواطف» در قبال اعتراضات اخیر «ممنوع الخروج» شده بود، از کشور خارج شده است. پیشتر رسانه‌های حکومتی از دستور دادستان مبنی بر ممنوع الخروجی وی خبر داده بودند.

خبرگزاری فارس هک شد؛ انتشار پیام «پیوستن کارکنان به مردم»
وب‌سایت اینترنتی خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز جمعه هدف حمله سایبری هکرها قرار گرفت و پیامی در حمایت از اعتراضات در آن منتشر شد.

در پی این حمله، برای مدتی کوتاه پیامی در وب‌سایت فارس منتشر شد که مضمون آن از این قرار است: «ما کارمندان خبرگزاری فارس به جمع هموطنان‌مان میپیوندیم و حمایت قاطع خود از خواسته‌های بحق عزیزانمان را اعلام می‌کنیم.»

در ادامه این پیام آمده است: «این چرخه خونین و بیهوده را باید هر چه زودتر به پایان رساند. دیگر جایی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها نمانده و حرمت تمامی زنان وطن هتک شده».

این پیام سپس با دعوت از ارتش برای محلق شدن به مردم معترض، شعار «زن، زندگی و آزادی» را بازتاب داده است.

در لحظه تنظیم این گزارش خبرگزاری فارس از دسترس خارج است.

حمله سایبری هکرها به وب‌سایت خبرگزاری فارس در چهاردهمین روز از اعتراضات مردمی در ایران
حمله سایبری هکرها به وب‌سایت خبرگزاری فارس در چهاردهمین روز از
طی روزهای گذشته و با تداوم اعتراضات مردمی به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، ده‌ها وب‌سایت حکومتی و رسانه‌های نزدیک به حکومت توسط چند گروه هکری، از جمله گروه شناخته‌شده «انانیموس» هدف حملات متعدد سایبری قرار گرفته‌اند.