۵۴ کشور جهان: حکومت ایران خشونت علیه تظاهرکنندگان را متوقف کند

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران جمعه هشتم مهرماه با اشاره به بیانیه پیشنهادی شیلی و اسپانیا از گفته است، ۵۴ کشور از ایران خواستند که خشونت علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز را متوقف کند.

رابرت مالی نوشته است: «پنجاه و چهار کشور در سراسر جهان بیانیه پیشنهادی شیلی و اسپانیا را امضا کردند که از ایران می‌خواهد به استفاده از زور علیه معترضان مسالمت‌آمیز پایان دهد. وقت آن است که رهبران ایران به این فراخوان جهانی گوش دهند و به خشونت علیه مردم خود پایان دهند.»

میشل تیلور، نماینده دائمی ایالات متحده در شورای حقوق بشر، نیز در توییتی گفته است که آمریکا به همراه ۵۳ کشور از ایران می‌خواهند «تحقیقات فوری، کامل، بی‌طرفانه و شفاف در مورد مرگ مهسا امینی انجام دهد. »

نماینده آمریکا اضافه کرده است: «جامعه بین المللی نباید تصاویر خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان مسالمت آمیز را نادیده بگیرد. »

میشل تیلور تصریح کرده است: آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است.

نماینده آمریکا همچنین در توییت خود تصویری از بیانیه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره اعتراضات اخیر در ایران را منتشر کرده است.

در بخشی از بیانیه این ۵۴ کشور آمده است: «از مقامات ایران قویا می‌خواهیم تا از به کارگیری قوه قهریه نامتناسب علیه تظاهرات مسالمت‌آمیزِ کسانی که به دنبال استفاده از حق آزادی عقیده خود هستند و خواستار پایان دادن به اعمال خشونت و تبعیض علیه زنان‌اند، خودداری کند.»

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: ۸۷۰۰ غیرنظامی سوری در حملات روسیه کشته شده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز جمعه هشتم مهر در گزارشی اعلام کرد که از سال ۲۰۱۵ تاکنون حدود هشت هزار و ۷۰۰ غیرنظامی سوری در حملات ارتش روسیه کشته شده‌اند. ارتش روسیه از پایان سپتامبر ۲۰۱۵ برای حمایت از رژیم بشار اسد حملات به شورشیان و مناطق تحت کنترل آنها در سوريه را آغاز کرد.

جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران: خامنه‌ای «معزول است»

جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران در بیانیه‌ای که در سایت زیتون منتشر شده، اعلام کرده‌اند که خامنه‌ای «معزول» است.

حمله موشکی روسیه به زاپویریژیا ۲۳ کشته غیرنظامی بر جای گذاشت

تنها چند ساعت پیش از مراسم رسمی اعلام «الحاق» چهار استان اوکراین به فدراسیون روسیه، شلیک چند موشک در روز جمعه هشتم مهر، ۲۳ شهروند غیرنظامی را در استان زاپوریژیا کشت و ۲۸ تن دیگر را زخمی کرد.

آمریکا خواستار تحقیق درباره مرگ کودک هفت ساله در پی یورش ارتش اسرائیل شد

دولت آمریکا خطاب به اسرائیل خواستار انجام تحقیقات درباره مرگ یک کودک هفت ساله فلسطینی شد که در جریان یورش نظامیان اسرائیلی به خانه والدینش رخ داد.

انفجار انتحاری در موسسه آموزشی در کابل جان دست‌کم ۲۳ نفر را گرفت

یک بمب‌گذار انتحاری بامداد روز جمعه، هشتم مهر، با منفجر کردن مواد تخریبی همراه خود در یک مرکز آموزشی در محله هزاره‌نشین کابل، پایتخت افغانستان، ده‌ها تن را کشت.

اذعان معاون رئیسی به بی‌اثر بودن کلاس‌های آموزشی گشت ارشاد در موضوع حجاب

در پی مرگ مهسا امینی، معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران روز جمعه، هشتم مهرماه، اذعان کرد که برگزاری کلاس‌های آموزشی دوساعته در گشت ارشاد با موضوع حجاب تاکنون هیچ اثری نداشته است.

بیانیه جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه: علی خامنه‌‌ای مجتهد و مرجع تقلید نیست

بیانیه‌ای منسوب به «جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تهران» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن آمده است «علی خامنه‌‌ای مجتهد و مرجع تقلید نیست».

نسرین ستوده می‌گوید امکان «تغییر رژیم» کاملا وجود دارد

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر، در مصاحبه‌ای با مجله تایم تاکید کرد که اعتراضات به‌رغم تلاش حکومت ایران برای سرکوب آن، ادامه خواهد داشت و این راه بی‌بازگشت است.

عربستان سعودی حملات ایران به کردستان عراق را محکوم کرد

وزارت خارجه عربستان سعودی روز پنج‌شنبه حملات ایران به اقلیم کردستان عراق را محکوم کرد و هشدار داد که این اقدام امنیت عراق را به مخاطره انداخته است.

دنیا راد پس از انتشار عکس بی‌حجاب او در یک رستوران تهران بازداشت شد

گزارش‌ها حاکی است، دنیا راد، فعال سینمایی و فضای مجازی٬ که روز چهارشنبه عکسی از او بدون حجاب و در حال خوردن صبحانه در یک رستوران در تهران منتشر شده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

سازمان حقوق بشر ایران شمار جان‌باختگان اعتراض‌های اخیر را «دست‌کم ۸۳ نفر» اعلام کرد’

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید٬ در اعتراضات سراسری جاری که با اعتراض به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» آغاز شد، تاکنون «دست‌کم ۸۳ نفر» به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در اطلاعیه خود می‌گوید: جان‌باختگان اعتراض‌های اخیر در ۱۶ استان ایران به دست ماموران جمهوری اسلامی کشته شدند. براساس این اطلاعیه؛ استان مازندران با ۲۶ نفر بیشترین شمار جان باختگان را داشته است.

شمار جان‌باختگان به تفکیک استان‌ها عبارتند از: گیلان ۱۱ نفر، آذربایجان غربی ۱۱ نفر، کرمانشاه ۶ نفر، کردستان ۶ نفر، البرز ۵ نفر، تهران ۴ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، اصفهان ۲ نفر، خراسان رضوی ۲ نفر، زنجان ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۱ نفر، سمنان ۱ نفر، ایلام ۱ نفر و بوشهر ۱ نفر.

این سازمان مدافع حقوق بشر در ایران در اطلاعیه خود آورده است: «استفاده از سلاح جنگی علیه معترضان یک جنایت بین‌الملی است و جامعه جهانی موظف است که از بروز و ادامه این جنایت جلوگیری کند».

آمریکا کشته شدن یک شهروند این کشور در حملات ایران به کردستان عراق را تایید کرد

ایالات متحده روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یکی از شهروندان آن در جریان حملات ایران به اقلیم کردستان در شمال عراق کشته شده است.